ERŐS VÁR A MI ISTENÜNK! Szeretettel köszöntünk gyülekezetünk honlapján!

2014. január 28., kedd

Igehirdetés - Vízkereszt ü. u. 3. vasárnap 1Jn 2, 1-6

Gyermekeim, ezt azért írom nektek, hogy ne vétkezzetek; ha pedig vétkezik valaki, van pártfogónk az Atyánál: az igaz Jézus Krisztus, mert ő engesztelő áldozat a mi bűneinkért; de nemcsak a mienkért, hanem az egész világ bűnéért is. És abból tudjuk meg, hogy ismerjük őt, ha megtartjuk az ő parancsolatait. Aki azt mondja: ismerem őt, de nem tartja meg parancsolatait, az hazug, és abban nincs meg az igazság, aki pedig megtartja az ő igéjét, abban igazán teljessé lett az Isten szeretete. Ebből tudjuk meg, hogy őbenne vagyunk. Aki azt mondja, hogy őbenne van, annak magának is úgy kell élnie, ahogyan ő élt.” (1Jn 2, 1-6)

Szeretett Testvérek!

A tökéletesség igénye. Bekapcsolva bármilyen médiumot, legyen az TV, rádió, internet, de még az újságok is telis-tele vannak olyan hirdetésekkel, amelyeknek ez a lényege. Vedd meg ezt a terméket, mert ez legjobb, legszebb, legügyesebb... Van olyan termék is, amely pedig a használóját teszi szebbé, jobbá, tökéletesebbé. Számomra a legmegmosolyogtatóbb reklámszöveg ek így kezdődnek, hogy egy „legdinamikusabban fejlődő” társaság kínál, valamit, amely a maga kategóriájában a legeslegjobb, legeslegszebb, legeslegelsőbb... Persze kérdés, hol húzzuk meg a kategóriahatárt, s nem teremtünk-e így egy olyat, ahol csodák csodájára nincs is más, csupán egyedül az a bizonyos reklámozott valami... Mindezek a szlogenek azért működhetnek, mert belénk van kódolva az, hogy törekedjünk jobbá lenni. Az emberi elme mindig fejlődni, újítani szeretne, hogy ezáltal közelebb juthasson az áhított tökéletességhez. Az egy más kérdés, hogy ez olyan küldetés, mint a fénysebesség elérése: hallatlan energiával, erőfeszítéssel meg lehet talán közelíteni, de elérni, s megragadni lehetetlen. S mégis hajszoljuk a vágyat.

Keresztyének között is megtalálhatjuk ezt. Ennek egyik megnyilvánulása maga a teológia, amely mindig keresi a lehető legjobb, legmegfelelőbb választ a kor kérdéseire. Hogy ezt jól, vagy rosszul teszi-e, azt majd csak utólag tudhatjuk meg, majd akkor, amikor az egyháztörténészek versengenek azon, hogy melyik irányzat volt a legkorszerűbb, azaz legtökéletesebb, s ők ezt igyekeznek majd minél tökéletesebb formában leírni. Komolyabbra fordítva a szót, ennek a törekvésnek köszönhetjük a reformációt, és azt, hogy mi most itt lehetünk evangélikusként.

A másik megjelenése ennek a törekvésnek pedig a keresztyén életvitelben ismerhetjük fel. Jézus így figyelmeztet bennünket a Hegyi beszédben: „Ti azért legyetek tökéletesek, mint ahogy mennyei Atyátok tökéletes.” (Mt 5, 48) Ez a hívő ember küldetése, hogy növekedjünk folyton-folyvást az Úr ismeretében, azaz a szeretetben, abban, amivel szeret a Mennyei Atya. S itt érezni igazán, hogy lehetetlen küldetés ez. Hiszen tökéletességre jutni nem tudunk, sőt, még csak a közelébe sem tudunk kerülni. Messze van, akár a fénysebesség: mert csetlünk-botlunk, mert hibázunk, mert megbántunk, mert vétkezünk ember és Isten ellen minden nap.

Akkor miért mondja Jézus: „mert az én igám boldogító, és az én terhem könnyű” (Mt 11,30)? Hogyan kívánhat az Úr tőlem olyat, amit sohasem érhetek el? Miért? Mert ajándékba adja, mert ez a kegyelem: ne vétkezz, de ha mégis, akkor van Pártfogód! De ez nem olcsó ajándék, hanem véren vett, méghozzá nem is akárki élete árán, hanem Isten egyszülött Fiának véréért.

A mi számunkra nehezen megragadható ez a szó: engesztelő áldozat. Az Ószövetség népe számára az Úrhoz való tartozást jelentette, hogy naponkénti áldozat bemutatással engeszteljék ki az Istent, hogy Ő ne a nép vétkeit, hanem hűségét nézze, ha feléjük fordul. Nem az Úrnak, hanem az embernek van szüksége arra, hogy az Urral való viszonyát rendezze. Mert mindaz, ami az Úr ellen van: bűn, amelyért az embert büntetés sújtja. De mi helyettünk egy valaki szenvedte el teljes egészében, hogy mit jelent a Törvény átkát elhordozni: „Mert ha bakok és bikák vére és tehén hamva a tisztátalanokra hintve megszentel, vagyis külsőleg tisztává tesz, akkor a Krisztus vére, aki örökkévaló Lélek által önmagát áldozta fel ártatlanul az Istennek, mennyivel inkább megtisztítja lelkiismeretünket a holt cselekedetektől, hogy szolgáljunk az élő Istennek.” (Zsid 9, 13-14)

Ennek az önfeláldozó szeretetnek a megismerésére hív bennünket János apostol: „abból tudjuk meg, hogy ismerjük őt, ha megtartjuk az ő parancsolatait.” Ez az egyetlen út van a Tökéletesség felé, amely egyedül az Úré. Mindez azt jelenti számunkra, hogy naponként meg kell harcolni magunkkal magunkért, naponta elbukni, s naponta felismerni a Pártfogó kegyelmét, amely meg tud védeni bennünket a Kísértőtől, s saját magunktól.

De szeretettel figyelmeztet is minket az apostol, hogy ezzel a ténnyel nem dobálózhatunk kényünk-kedvünk szerint. Mert ennek a küzdelemnek meg kell látszania az életünkön. S ha mások számára meggyőző is, de nincs mögötte semmi, azt pontosan tudja, és látja az Úr. Őt nem lehet becsapni egy látványos alakítással. „Ne hazudjatok egymásnak, mert levetkőztétek a régi embert cselekedeteivel együtt, és felöltőztétek az új embert, aki Teremtőjének képmására állandóan megújul, hogy egyre jobban megismerje őt.” (Kol 3, 9-10) Ezzel nem férhet össze a hamisság. Hiszen az ember vagy levesz valamit, vagy felvesz, de egyszerre a kettőt nem teheti.

A tragédia az, s bizony megesik, ha valóban csak látszatra ölit fel valaki az új embert. Miért tenne bárki ilyet? Önszántából, vagy véletlenül? Ki tudja. Viszont az eredmény sokkoló, és romboló egyszerre, mind önmagára, mind a gyülekezet számára. Egy darabig lehet eljátszani egy szerepet, ám Jézus útját vállalni csak teljes szívvel és lélekkel lehetséges. S az sem magamtól van, hanem az Úr ajándéka. Az Apostolok Cselekedeteiben találunk egy példát, Anániás és Szafira esetét. Akik eladták a házukat, és az árát felajánlották a gyülekezetnek. Ám ők mégis egy részt megtartottak belőle. De utol érte őket a végzetük: kiderült a hamisságuk, és mindketten holtan estek össze a gyülekezet szeme láttára. Kegyetlen volt az Úr? Nem, hanem ez a következménye a bűnnek, így a hazugságnak is. Nem az embereknek, hanem Istennek hazudtak, pedig tudták, hogy ezzel kísértik Őt.

Isten Igéjét megtartva juthat az ember ismerethez Isten szeretetéről. De hogyan tarthatom meg, ha csak elbukni tudom? Úgy, hogy maga az Ige az, Aki megtart! Így jutunk vissza igénk elejéhez, hogy van Pártfogónk! Van aki megragadjon, megtartson! Ha azonban nincs vele kapcsolatom, nem ismerem az ÚR szeretetét a saját sorsomon, s csak mondom, akkor viszont nincs ami megtartson.

János arra felismerésre hív bennünket, hogy Krisztusban vagyunk, ha mi is úgy élünk, ahogyan Krisztus! Mert Ő az új Ádám, az új ember első zsengéje, aki valóban Isten szerint él. Lehet kapni olyan kis karkötőket, amire négy betű van hímezve: W. W. J. D; What Would Jesus Do? Azaz „Vajon Jézus mit tenne?” Nem sok tehát, négy rövid szócska! Jó volna magunkkal vinnünk. Nem feltétlenül a karunkon, de a szívünkön. S ha olyan kőhöz érkezünk az életünk során, ahol nem tudjuk mitévők legyünk, jusson eszünkbe ez a négy kicsiny szó! Ha mindenki megfogadná – magamat is beleértve, egészen más világban élnénk. Ehhez hozzátartozik mindaz, amit Jézusról tudunk a Bibliából. Nehéz, de Istennek tetsző példát mutatott, amely az Ő segítségével, a mienké is lehet. Hozzátartozik a szelídség az emberekkel, s engedelmesség az Úrnak. De ugyanígy minden, amit egy embernek át kell élnie egy életút alatt. Csak Jézusban, Őrajta, Ővele!

Szeretett Testvérek! Jézus mondja: „Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, csakis énáltalam. Ha ismernétek engem, ismernétek az én Atyámat is: mostantól fogva ismeritek őt, és látjátok őt.” (Jn 14, 6-7) A tökéletesség, mármint az Úr szerinti tökéletesség útja bennünk is ott van, ha Krisztus Urunkkal járjuk azt! János apostol szavai bátorítsanak bennünket, hogy ne csak nézzük, hanem járjunk is rajta! Weöres Sándor, evangélikus költőnk sorait idézem, mely ide vág: Egyetlen parancs van, a többi csak tanács: igyekezz úgy érezni, gondolkozni, cselekedni, hogy mindennek javára legyél. Egyetlen ismeret van, a többi csak toldás: Alattad a föld, fölötted az ég, benned a létra. A mi Urunk Jézus szeretetében növekedve őrizzen meg bennünket az Úr!


Ámen

A tökéletesség jelképe: a gyémánt


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése