ERŐS VÁR A MI ISTENÜNK! Szeretettel köszöntünk gyülekezetünk honlapján!

2014. február 9., vasárnap

Igehirdetés - Vízkereszt ü. u. utolsó vasárnap 1Kor 2, 6-10

A tökéletesek között azonban mi is bölcsességet szólunk, de nem e világnak, sem e világ múlandó fejedelmeinek bölcsességét, hanem Isten titkos bölcsességét szóljuk, azt az elrejtett bölcsességet, amelyet az Isten öröktől fogva elrendelt a mi dicsőségünkre. Ezt e világ fejedelmei közül senki sem ismerte fel, mert ha felismerték volna, a dicsőség Urát nem feszítették volna meg. Hanem hirdetjük, amint meg van írva: „Amit szem nem látott, fül nem hallott, és ember szíve meg sem sejtett”, azt készítette el az Isten az őt szeretőknek. Nekünk pedig kinyilatkoztatta Isten a Lélek által; mert a Lélek mindent megvizsgál, még Isten mélységeit is.” (1Kor 2, 6-10)

Szeretett Testvérek!

Régen szólaltam már meg latinul a szószéken, s most ismét van rá lehetőség, hogy a görög-római bölcsesség, amely oly' jól meg tudja ragadni, gyakorlatiasan, s mégis frappánsan a valóságot. A mai „latin- lecke” a következő: „verba volant, scripta manent”, azaz a szó elszáll, de az írás örök. Vagyis, amit mond az ember, ami elhagyja az ajkát, nem ér semmit, nincs értéke, le lehet tagadni, de ha valami írásba van foglalva, az már makacsabb, az teremt jogalapot a hivatkozásra, hiszen látható jele van, kézbe lehet venni, el lehet olvasni. Már évezredekkel ezelőtt jól látták, mennyit ér az esetek többségében az emberi szó: mint az a bizonyos borsó.... S mindez nem változott azóta sem.

Közhely tehát, de igaz, az emberi szó elveszíti, elveszítette erejét. A szavak elkopnak, elhasználódnak, így elértéktelenednek, súlyukat vesztik. Ismert a történet a fiatal bojtárról, aki a kelleténél többször kiáltott farkast, s mikor valóban megjelent az ordas, senki sem figyelt rá, aminek meg is lett a következménye... Elhasználta, s ezáltal hiteltelenné tette a fiú a szót. Mindez a mai világunkban különösen nagy veszély! Olyan könnyen dobálózunk szavakkal, talán nem is gondoljuk végig, hogy mit, miért, és hogyan mondunk. Mennyire elkopott például az a szó, hogy „szeretlek”, s ennek módosulatai. Annyiszor halljuk, mondjuk, hogy e szép szónak a mélységét valójában elfedi, betemeti mindaz a könnyelműség, ami rárakódott. Bevallom őszintén, amióta erre rájöttem, háromszor is meggondolom, mikor mondjam, vagy csak akkor, amikor tényleg igazán a lélek mélyéről fakad ez a szó: „szeretlek”. Természetesen napokig lehetne sorolni azon szavakat, amelyek jócskán felpuhultak, tudva, vagy tudatlanul. Mivel a gondolataink, mondataink is szavakból állnak, így váltak, válhatnak könnyűvé a szavaink, mindaz, amely elhagy bennünket. Immúnissá válunk bizonyos szavakra, elengedjük a fülünk mellett, csak legyintünk rájuk. Barátság? Tisztesség? Szabadság? Demokrácia? Nincsenek ezek mind a szikláig gyalulva? Ezért is ér oly' keveset az adott szó...

Ám mégis, az Úrnak úgy tetszett, hogy ezt a könnyen kopó, sérülékeny valamit, amit emberi nyelvnek hívunk, ezt használja arra, hogy az emberhez forduljon. Hogyan lehetséges ez? Miért nem „kopik el” Isten szava? Mert az Úr Igéje, amit nyugodtan érthetünk „szónak” is, teremtő erővel bír. Erre a szóra, hogy „legyen” jött létre minden, ami létrejött: „Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige.” (Jn 1, 1) De ezt az Igét, amely Krisztusban lett testté „a világban volt, és a világ általa lett, de a világ nem ismerte meg őt: saját világába jött, és az övéi nem fogadták be őt.” (Jn 1, 10-11)

Ez az a titok, amiről Pál apostol beszél. Isten titkos bölcsessége, tehát nem más, mint akit mi Jézus Krisztusban ismertünk meg. „Miközben a zsidók jelt kívánnak, a görögök pedig bölcsességet keresnek, mi a megfeszített Krisztust hirdetjük, aki a zsidóknak ugyan megütközés, a pogányoknak pedig bolondság, de maguknak az elhívottaknak, zsidóknak és görögöknek egyaránt, az Isten ereje és az Isten bölcsessége. Mert az Isten „bolondsága” bölcsebb az emberek bölcsességénél, és az Isten „erőtlensége” erősebb az emberek erejénél.” (1Kor 1, 22-24) Isten tehát, olyan módon dicsőíti meg Krisztust, ami az emberi felfogás alapján minimum bolondság, de sokaknak megütközés. Ezért is írja a bölcs a Példabeszédek könyvében: „A bölcsesség kezdete az ÚRnak félelme, és a Szentnek a megismerése ad értelmet.” (Péld 9, 10) Valódi látáshoz, valódi megismeréshez, amely túl van a teremtett világ korlátain, és esendőségén, s ide tartozik az emberi filozófia, bölcselet, amelyet, Pál apostol nemes egyszerűséggel okoskodásnak és fecsegésnek bélyegez. Ha számunkra mégoly' káprázatos is, nem több töredékes gagyogásnál, ha az Úr bölcsességéhez mérjük. Mert a Szent, az Isten szerinti tökéletes ismerete nélkül nem látjuk át a világot. S ez a Szent Krisztusban ismerhető meg.

Ez az igehirdetés célja. Ahogyan Pál apostol ír az első Korinthusi levél imént idézet része előtt: „Mivel tehát a világ a saját bölcsessége útján nem ismerte meg Istent a maga bölcsességében, tetszett Istennek, hogy az igehirdetés bolondsága által üdvözítse a hívőket.” (1Kor 1, 21) Isten szava adja meg tehát az igehirdetés hitelét és létjogosultságát. Ugyan sokak számára nem más az igehirdetés mint egyszerű beszéd, egyesek számára talán retorikai élmény, szép szavak csokra, ám valójában – amint arról szó volt az imént – nem puszta emberi szó, okoskodás, szép közhelyek egymásutánja.

A köznapi életben persze forog néhány vicc a prédikációról. Egyik személyes kedvencem eképpen hangzik:

Hazamegy Pistike az istentiszteletről, s otthon megkérdezi őt a nagypapa:
– Mi volt a templomban?
– Istentisztelet, meg beszélt a pap.
– Miről beszélt a pap?
– A bűnről.
– És mit mondott a bűnről?
– Elítélte....

Sokak számára sajnos valóban ennyit jelent az igehirdetés. Sőt vannak akik még hozzá kapcsolják a „bort iszik, és vizet prédikál” mondását is...

Az igehirdetés az, hogy Isten Igéjén keresztül találkozhasson egymással Isten és ember. Mert nem egy monológ a prédikáció, amit a gyülekezet csendben – időnként bóbiskolva – végighallgat, nem. Az Úr szól, s a gyülekezet, a lelkésszel együtt válaszol rá. Ennek egyik megjelenési formája az igehirdetés, ami szól a gyülekezet minden tagjának, így a papnak is. Van azonban más, nem látható jele is, s ez ott a szívünk-lelkünk táján keresendő. Isten a lelkünkhöz szól és a mi lelkünk Neki felel. Vagy mi kérdezünk és Ő válaszol.

Hogyan lehetséges, hogy nem puszta beszéd az igehirdetés? Honnan van a forrás? A Szentlélek által vagyunk egyedül képesek megtenni. Isten Lelke az ami átjárja az Urat, s át tud bennünket is, így általa talál egymásra a két hang, s teremti meg az összeköttetést. Jézus így tanított erről: „Amikor a zsinagógákba a hatóság és a felsőbbség elé hurcolnak titeket, ne aggódjatok amiatt: hogyan vagy mivel védekezzetek, vagy mit mondjatok,mert a Szentlélek abban az órában megtanít majd titeket arra, amit mondanotok kell.” (Lk 12, 11-12) Nem magunktól szólunk tehát, hanem a Lélek indít mindnyájunkat szólásra, hitvallásra.

Ez a pünkösd, az egyház születésnapjának a csodája is. Jézus Krisztus mennybemenetele után tíz nappal, amikor a zsidók a „Sabuot”-ot – görögül Pentékoszté, azaz ötvened –, a kinyilatkoztatás (nem véletlenül ott és akkor!!!) nagy sátoros ünnepét ülték, Jeruzsálemben egy szobában együtt volt a tizenkét tanítvány. Már ötven napja, hogy a Mestert kivégezték, de még negyven napig velük maradt. Aztán egyszer csak felemelkedett és eltűnt, s még egyszer ígéretet tett arra, hogy elküldi egy pártfogót, aki majd segít nekik. Ennek már tíz napja, s ők ott kuporogtak abban a szobában, szinte „csengő-frászban”, hogy mikor törik rájuk az ajtót a zsidók... Nem tudom, mi járhatott a fejükben, de az biztos, hogy egymaguk voltak: gyengék, elesettek, elhagyottak, akikre súlyos igaként nehezedett a múlt és az eljövendő. Elküldte őket a Mester, de hova? Miért? Minek? … S egyszer csak mintha a szél zúgott volna, megteltek Lélekkel! De nem akármilyennel, hanem Istenével! Kijöttek abból a kis zugból és bátran, szinte önkéntelenül szóltak mindenkihez. A nem sokkal korábban bebábozódott tanítványi csapatból, gyönyörű pillangók módjára kiszabadult apostolok lettek. Péter és többiek hirdették Isten önmagát sem kímélő szeretetét, s nyomukban még aznap háromezer lélek keresztelkedett meg, bűneik bocsánatára.

Ez a Lélek, a Pártfogó lélek munkálkodik az egyházban, az igehirdetőkben, és az igehallgatókban egyaránt: „mert a Lélek mindent megvizsgál, még Isten mélységeit is.”. Ő tesz bennünket alkalmassá a hallásra, és a szólásra. Ő világosítja meg azt, ami rejtve van a világ szeme elől. A Szentlélek által ismerjük fel Jézusban a Krisztust. Ő nyitja meg a szívünket, hogy áldjuk és dicsérjük az Urat, aki Krisztusban megdicsőítette magát, és általa mi is szentek lehetünk, ahogyan Ő is az. Ezért hangzik a szószékekről az Igében megdicsőült Krisztusról szóló bizonyságtétel már két évezrede.

Szeretett Testvérek! Valóban, ahogyan Pál apostol mondja: „Amit szem nem látott, fül nem hallott, és ember szíve meg sem sejtett”, azt készítette el az Isten az őt szeretőknek.” A megdicsőült Krisztusban nem egy nagy vallás alapítót ünneplünk csupán, hanem Isten önmagát sem kímélő szeretetének diadalát minden gonosz felett. Akinek a szava nem elszáll, hanem testté lett, közöttünk lakozott, és megmarad mindörökre, amíg a világ Ura újra el nem jön immár látható, nyilvánvaló dicsőségében.


Ámen

"Isten titkos bölcsességét szóljuk"


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése