„Akkor
eljött Jézus Galileából a Jordán mellé Jánoshoz, hogy
keresztelje meg őt. János azonban megpróbálta visszatartani őt,
és ezt mondta: „Nekem volna szükségem arra, hogy megkeresztelj,
és te jössz hozzám?” Jézus így válaszolt: „Engedj most,
mert az illik hozzánk, hogy így töltsünk be minden igazságot.”
Akkor engedett neki. Amikor pedig Jézus megkeresztelkedett, azonnal
kijött a vízből, és íme, megnyílt a menny, és látta, hogy
Isten Lelke galamb formájában aláereszkedik, és őreá száll. És
hang hallatszott a mennyből: „Ez az én szeretett Fiam, akiben
gyönyörködöm.”
(Mt 3,
13-17)
Szeretett
Testvérek!
Az
elmúlt napokban otthon voltam, igyekeztem sokat együtt lenni a
szeretteimmel. Az ilyen otthon töltött napok sajátossága, hogy az
ember elkezdi nézegetni az otthon maradt fiókjait, dobozait.
Ahogyan bogarásztam a cókmókjaim között megtaláltam a
keresztelésem néhány emlékét. Így találkoztam a keresztelési
kendőmmel, néhány fényképpel, sőt meg lett az a kicsiny ruha
is, amiben megkeresztelt 1986. november 30-án, a fasori templomban,
Szirmai Zoltán tisztelendő úr.
A
keresztség nem csupán a család öröme, amikor összegyűl a
rokonság, hanem legalább annyira a gyülekezeté is. Ezért
keresztelünk, mi evangélikusok, de a reformátusok is, mindig a
vasárnapi istentiszteleten. Hiszen a gyülekezet ilyenkor egy új,
bár még igen fiatal taggal gyarapodik. Külsőleg valójában ennyi
történik, ha valaki mintegy az utcáról betérve látná, mi
történik. Ám nem véletlenül szentség a keresztség.
A
teológián már az elején belenevelik a hallgatókba, hogy mi az a
három dolog, aminek teljesülnie kell, hogy egy bizonyos rítust,
szokást, gyakorlatot szentségnek nevezzünk: 1) látható jele van;
2) Jézus rendelte el; 3) az üdvösség ígérete kapcsolódik
hozzá. Így dönti el az egyház már két évezrede, hogy mi
szentség és mi nem az. Így van a protestánsoknál két szentség:
a keresztség, és az úrvacsora.
Most,
Vízkereszt ünnepéhez igen közel, az evangélium imént hallott
soraiban megtalálhatjuk mindhárom kritériumot, így keressük a
választ Keresztelő János kérdésére, „Nekem volna szükségem
arra, hogy megkeresztelj, és te jössz hozzám?” Miért is
fontos a keresztség? Miért is fontos, hogy Jézus is
megkeresztelkedett? Vízkeresztkor ennek a tényét ünnepeljük.
Tehát,
a keresztség-nek/-t/-hez:
- Látható jele van
- Jézus rendelte el
- Üdvösség ígérete kapcsolódik hozzá
A
keresztségnek látható jele van, méghozzá a víz.
Keresztelő János, ahogyan a Szentírás beszámol róla, aki
prófétánál is nagyobb, aki az Úr ösvényét készítí, aki a
kiáltónak a hangja a pusztában, Zakariás pap, és Erzsébet (Szűz
Mária unokatestvére) gyermeke a pusztában élt, puritán módon,
és a Jordán folyóba merítette mindazokat, akik meg szerettek
volna térni az Úrhoz. János figyelmeztette a népet, hogy közeleg
a Messiás, aki elé nem lehet csak úgy járulni, hanem bizony meg
kell szabadulni mindattól, ami nem kedves az Istennek. Külső
szemlélőnek, a mai utcáról beleső ókori megfelelőjének,
mindez nem lehetett más, mint egyfajta kultikus fürdés, amelyet
egy fura szekta gyakorol a folyó partján. Ám mégis, Jánoshoz
tódultak az emberek, mert Isten üzenetét hirdette. Így beszélt
az őhozzá fordulókhoz, igen keményen: „Viperák fajzata! Ki
figyelmeztetett titeket, hogy meneküljetek az eljövendő harag
elől? Teremjetek hát megtéréshez illő gyümölcsöt, és ne
gondoljátok, hogy ezt mondhatjátok magatokban: A mi atyánk
Ábrahám! Mert mondom nektek, hogy az Isten ezekből a kövekből is
tud fiakat támasztani Ábrahámnak. A fejsze pedig ott van már a
fák gyökerén: ezért minden fa, amely nem terem jó gyümölcsöt,
kivágatik, és tűzre vettetik.” (Mt
3, 7-10) Azzal,
hogy a víz alá merítette azokat, akik bűnbánatot gyakoroltak, és
ezután az Úr szerint akartak élni, szimbolikusan megfulladtak a
bűnnek, és feltámadtak megújulva, megtisztulva.
A
keresztségben a víznek ma is ez a jelentése. A víz egyúttal
életet ad, megtisztít, de meg is lehet tőle fulladni, bele lehet
halni a vízbe. Az ember életét születésétől fogva mérgezi a
bűn, mert a Gonosznak a célja az, hogy meghaljunk, s bizony a
Gonosz minálunk erősebb. Elérte a célját, hogy Istentől
elszakítva éljünk, s haljunk meg. A keresztség azonban gyógymód,
ahogyan Pál apostol írja: „Hiszen tudjuk, hogy Krisztus, aki
feltámadt a halottak közül, többé nem hal meg, a halál többé
nem uralkodik rajta. Mert aki meghalt, az meghalt a bűnnek egyszer s
mindenkorra, aki pedig él, az az Istennek él. Ezért tehát ti is
azt tartsátok magatokról, hogy meghaltatok a bűnnek, de éltek az
Istennek a Krisztus Jézusban.” (Róm 6, 9-11) A keresztségben
is lényegében ez történik: meghalunk a víz alatt, de a bűnnek,
nem Istennek; s feltámadunk, megtisztulva, új élet reménységével
az Istennek.
Mi ugyan
csak szimbolikusan, három öntéssel keresztelünk, az Atya, Fiú,
Szentlélek nevében, de az ortodoxok háromszor teljesen alámerítik
gyermeket a vízben. Persze ez csupán külsőség, a lényeg, a
titok nem a vízben van, hanem Isten Igéjében: „nem az
általunk véghez vitt igaz cselekedetekért, hanem az ő irgalmából
üdvözített minket újjászülő és megújító fürdője a
Szentlélek által, akit kitöltött ránk gazdagon Jézus Krisztus,
a mi Üdvözítőnk által, hogy az ő kegyelméből megigazulva
reménységünk szerint részesei legyünk az örök életnek.”
(Tit 3, 5-7) Ezért fontos számunkra a gyermekek megkeresztelése,
és ezért igazi öröm mind a rokonoknak, mind az egész gyülekezet
számára
A
keresztséget Jézus Krisztus rendelte el. Bár Keresztelő János
kezdte el a bemerítést a bűnök bocsánatára, de ő ezt mondja:
„Én vízzel keresztellek titeket, hogy megtérjetek, de aki
utánam jön, erősebb nálam: arra sem vagyok méltó, hogy a
saruját vigyem. Ő majd Szentlélekkel és tűzzel keresztel
titeket. Kezében szórólapát van, és megtisztítja szérűjét: a
gabonáját csűrbe takarítja, a pelyvát pedig megégeti
olthatatlan tűzzel.” (Mt 3, 11-12) Azzal, hogy Jézus
megkeresztelkedett víz által, úgy vált valósággá, hogy
Őáltala, Őérte, Őbenne a benne reménykedők a Lélek által
legyenek megkeresztelve. Amikor rászállt az Úr Lelke Jézusra úgy,
ahogyan a galamb szokott az emberre, úgy történik meg a Lélek
keresztsége, s szerez szabadulást. Ahogyan az apostol mondja: „Az
Úr pedig a Lélek, és ahol az Úr Lelke, ott a szabadság.”
(2Kor 3, 17) A szabadulás útja nem a víz, és az emberi tett,
hanem Isten Lelkének mentő szeretete!
Jól
mondta János: „Nekem volna szükségem arra, hogy
megkeresztelj, és te jössz hozzám?” (Mt 3, 14) De ennek
azért kellett így történnie, hogy megláthassa mindenki, hogy
Jézus, az Isten egyszülött fia, valóban ember, és valóban
közösséget vállal mindenkor, és mindenhol az emberrel. Neki nem
lett volna szüksége rá, de a mi számunkra létfontosságú, hogy
ne csak a víz, hanem a Lélek elevenítsen meg bennünket.
Jézus
pedig feltámadása után ezt mondta tanítványainak: „Nekem
adatott minden hatalom mennyen és földön. Menjetek el tehát,
tegyetek tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az
Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében, tanítva őket,
hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam nektek; és íme, én
veletek vagyok minden napon a világ végezetéig.” (Mt 28,
18-20)
Tehát a
keresztséghez az üdvösség ígérete kapcsolódik. A Szentírás
egyik legszebb mondata az isteni szózat, ami a mennyből hangzott,
amikor Jézus feljött a víz alól, s mikor rászállt a Lélek: „Ez
az én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm.” (Mt 3, 17) A
keresztség, és egyben a Vízkereszt ünnepének lényege ebben a
rövid kis mondatocskában ragadható meg. Mert a Mennyei Atya
gyönyörködik a Fiúban, mert a Fiú tökéletes, mert a Fiú
engedelmes, mert a Fiút szereti, végtelenségig.
A
keresztségben a gyermeket nem csupán a választott névre, Annára,
Zsoltra kereszteljük, hanem Jézus nevére is. Ahogyan Péter
apostol vall: „nincsen üdvösség senki másban, mert nem is
adatott az embereknek az ég alatt más név, amely által
üdvözülhetnénk.” (ApCsel 4, 12) Így leszünk mi is a
Mennyei Atya gyermekeivé! Jézus az első zsenge az üdvözültek
végtelen sorában, mert aki az Ő nevét viseli az az Isten
gyermeke, s benne is gyönyörködik az Atya! Amit az első Ádám
elrontott, azt az új Ádám, Krisztusunk helyrehozta! Az első ember
átkát összetörte, s így semmisítette meg a gonoszság örvényét!
Mert az Atya többé nem a mi kisiklásainkat nézi, hanem a
Tökéletes Fiút, aki bennünket is tökéletessé tud tenni. Mert
az Úr ezt kívánja az övéitől: „Legyetek szentek, mert én
szent vagyok!” (3Móz 11, 44)
Szeretett
Testvérek! A Vízkereszt csodája ez: Krisztusért gyönyörködik
bennünk is a Mennyei Atya! Jézus köztünk, és értünk végzett
szolgálata azzal indult, hogy megkeresztelkedett, hogy általa mi is
szentekké lehessünk. Egész földi útja, halála, és feltámadása
ezt mutatja meg a mi számunkra. Jó ezt az új évet ezzel a
vízkereszti üzenettel elkezdeni, jó tudni, hogy minden botlásunk
és hibánk ellenére az Isten örömét leli bennünk, mert
szeretete nem csupán az égig ér, hanem le a földig, egészen a mi
szívünk mélyéig! Így töltse be, és őrizze meg szívünket,
lelkünket a Fiú, aki által, és akire nézve lettünk teremtve!
Ámen
Jézus megkeresztelése
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése