ERŐS VÁR A MI ISTENÜNK! Szeretettel köszöntünk gyülekezetünk honlapján!

2014. január 12., vasárnap

Igehirdetés - Vízkereszt ü. u. 1. vasárnap Róm 1, 18-25

Isten ugyanis haragját nyilatkoztatja ki a mennyből az emberek minden hitetlensége és gonoszsága ellen, azok ellen, akik gonoszságukkal feltartóztatják az igazságot. Mert ami megismerhető az Istenből, az nyilvánvaló előttük, mivel Isten nyilvánvalóvá tette számukra. Ami ugyanis nem látható belőle: az ő örök hatalma és istensége, az a világ teremtésétől fogva alkotásainak értelmes vizsgálata révén meglátható. Ennélfogva nincs mentségük, hiszen megismerték Istent, mégsem dicsőítették vagy áldották Istenként, hanem hiábavalóságokra jutottak gondolkodásukban, és értetlen szívük elsötétedett. Akik azt állították magukról, hogy bölcsek, azok bolonddá lettek, és a halhatatlan Isten dicsőségét felcserélték emberek és madarak, négylábúak és csúszómászók képével. Ezért kiszolgáltatta őket az Isten szívük vágyai által a tisztátalanságnak, hogy meggyalázzák egymás testét. Akik az Isten igazságát hazugsággal cserélték fel, azok a teremtményt imádták és szolgálták a Teremtő helyett, aki áldott mindörökké. Ámen.”
(Róm 1, 18-25)

Szeretett Testvérek!

Septem artes liberales – a hét szabad művészet. Az ókori rómaiak hét részre osztották a művelődést, amely egy szabad – értsd: nem rabszolga – emberhez illő foglalatosság. Ezt a rendszert később, mint oly sok mindent, átvette a középkori latin iskola is. Ezt a hetet két nagyobb csoportra osztották: 1. trivium: grammatika, retorika, dialektika (az írás, beszéd, érvelés-vitatkozás szabályai, eljárásai, előírásai), azaz az alaki képzést szolgáló tárgyak; ezekkel foglalkozott az alsóbb fokú iskola. 2. quadrivium: aritmetika, geometria, asztronómia, musica (a számvetés, mértan, csillagászat és zene szabályai, törvényei, eljárásai), melyeket csak magasabb fokú intézetekben tanítottak. Mindkét csoportot magában foglalta a középkori egyetem előkészítő fakultása (facultas artium; a mai bölcsészeti kar őse), melynek elvégzői magister artium liberalium, azaz a „szabad művészetek tanítómestere” címet nyertek.

Ennek a hét szabad művészetnek az alapjára épült fel mindaz, amit mi európai műveltségnek, tudománynak ismerünk. Ezek alapján vizsgáljuk, értjük, s ítéljük meg a minket körülvevő valóságot. Bármit is teszünk, vagy gondolunk, az valahol kapcsolatban van ezzel a több évezredes iskolával. Mi is mondhatjuk Bernard de Chartresszel, a XII. századi szerzetes-tudóssal: Mi magunk törpék vagyunk, de óriások vállán állunk, ezért messzebb nézhetünk, és többet láthatunk, mint az elődeink. Ez az évezredes felismerés, is jól mutatja, mire képes az emberi elme, ha tanul az elődöktől, s maga is hozzáépíti a saját részét. Így fejlődik a civilizáció fokról fokra, egyre nagyobb ütemben. S ahol most állunk, talán az emberi tudomány jelenlegi csúcsánál: sok mindent tudva, sok mindent látva, megállapíthatjuk, hogy rengeteg mindent tudunk a bennünket körülvevő világról. Ugyanakkor tudjuk azt is, hogy még rengeteg felfedezni való vár arra, aki ki akarja fürkészni a Teremtés összes titkát.

Pál apostol szavai is a maga korában, egy igen fejlett világban szólaltak meg. A görög-római bölcselet nagyságát nem érdemes tagadni, hiszen láthattuk az imént, mi is az ő alapjaikon állunk. Sőt, mindez visszafelé is igaz. Amit Pál apostol mond, az ma is aktuális, sőt elevenbe vág. Kemény szavak, amelyek meg sem kísérelnek tekintettel lenni a különféle érzékenységekre. De ez így van rendjén, Isten igéjének a tekintélyt nem a politikailag korrekt megfogalmazás, hanem maga az Úr adja meg. S legyen bármilyen kemény üzenet is, az az Isten szava, amely számunkra is üzen, figyelmeztet.

„Ment-e a könyvek által a világ elébb?” – ismerjük Vörösmarty Mihály Gondolatok a könyvtárban című versének első sorát. S valóban, a sok tudomány mintha nem érne célt, és nem jutottunk volna közelebb az igazság megismeréséhez. Sőt, mintha egyre távolabbra kerülnénk tőle. S valóban, mintha feltartóztatnánk az igazságot, ahogyan Pál mondja. Mert van ami nyilvánvaló, s mégsem tanulunk belőle.

A Szentírás, főleg az Ószövetség Istenről, mint a minden hatalom és dicsőség Uráról tanúskodik. Aki mindent megtehet, és meg is tesz, ha azt Ő úgy látja jónak. Nem hiába mondja az apostol: „Félelmetes dolog az élő Isten kezébe esni.” (Zsid 10, 31) Az Úrral való találkozás, az Ő dicsőségével való szembesülés végzetes. Hiszen a Tökéletes találkozik a tökéletlennel, s az utóbbi össze roppanna a találkozástól. Itt nem pusztán egy nagyobb erő hatásáról, hanem a Szent és a közönséges, a Teremtő, és a teremtmény különbségéről van szó. Mózes, fent a Hóreben, ahol a Törvényt kapta, így kérte az Urat: „Mutasd meg nekem dicsőségedet!” (2Móz 33, 18) Az Úr pedig így felelt: „Elvonultatom előtted egész fenségemet, és kimondom előtted az ÚR nevét. Kegyelmezek, akinek kegyelmezek, és irgalmazok, akinek irgalmazok. Orcámat azonban nem láthatod, mert nem láthat engem ember úgy, hogy életben maradjon. Van itt hely nálam, állj a kősziklára! És amikor elvonul dicsőségem, a kőszikla hasadékába állítalak, és kezemmel betakarlak, amíg elvonulok. Azután elveszem kezemet, és megláthatsz hátulról, mert orcámat senki sem láthatja meg.” (2Móz 33, 19-23) A bűnbeesés óta az ember a haragvó, dicső Istent látja. Mert érzi, nyomasztja a hatalma, és mégsem dicsőíti az ember.

Vizsgáljuk a világot, amióta csak ember van a földön. S mégsem dicsőítjük az Istent! Nézzük a földet, a vizet, az eget, s mégsem jutunk az igazság nyomára. Legfeljebb a saját igazunkat keressük, s véljük felfedezni. Pedig „az ő örök hatalma és istensége, az a világ teremtésétől fogva alkotásainak értelmes vizsgálata révén meglátható”. S valójában hiábavalóságokra jutunk, ha nem az Isten dicsőségét kutatjuk. Hányan vonták kétségbe már a teremtettséget? Hányan keresték már a saját, vagy a fajtánk dicsőségét, a valódi dicsőség helyet? Hajszolja az ember a maga dicsőségét, s mennyi mindent képes érte megtenni. Pedig ezek a babérkoszorúk nem hervadhatatlanok, sőt az utánuk vágyódókra is csak veszedelmet hozhatnak, méghozzá az Úr haragját.

Nem ma kezdődött, mert már Ézsaiás által is így szólt az Úr: „vége lesz a bölcsek bölcsességének, az értelmesek értelme homályos marad.” (Ézs 29, 14b) De fontos azt is tudni, hogy „az Isten „bolondsága” bölcsebb az emberek bölcsességénél, és az Isten „erőtlensége” erősebb az emberek erejénél.” (1Kor 1, 25)

Így lett valójában tragédiává az emberi kutatás: „megismerték Istent, mégsem dicsőítették vagy áldották Istenként, hanem hiábavalóságokra jutottak gondolkodásukban, és értetlen szívük elsötétedett. Akik azt állították magukról, hogy bölcsek, azok bolonddá lettek.

Olyan szomorú nézni a TV-ben, vagy olvasni valahol a mai, kvázi felvilágosult tudósok, kutatók egyes véleményeit, persze tisztelet a kivételnek. Sokan nem tudnak mit kezdeni Isten létével, ezért mindenfélét kitalálnak, hogy valahogyan ki tudják zárni az Urat az elméleteikből, s ha lehet az életükből is. De miért is? Szerintem ők is pontosan tudják, hogy egy olyan hatalommal állnak szemben, aki előtt nincs lehetőség talpon maradni. S a Kísértő azzal vakítja el őket, hogyha nem beszélnek róla, vagy ha tagadják, az olyan, mintha nem is volna. Így lehet kifordítani a világot, amihez legjobban ért a Sátán, aki semmit nem tud teremteni, de ami van, azt viszont kiválóan össze tudja gubancolni.

Így történt, hogy az ember a Teremtő helyett a teremtményt kezdte imádni. „A halhatatlan Isten dicsőségét felcserélték emberek és madarak, négylábúak és csúszómászók képével. Ezért kiszolgáltatta őket az Isten szívük vágyai által a tisztátalanságnak, hogy meggyalázzák egymás testét. Akik az Isten igazságát hazugsággal cserélték fel, azok a teremtményt imádták és szolgálták a Teremtő helyett.” Ahogyan a pusztában a nép egy aranyborjú után tudott sóvárogni, úgy vagyunk mi is. Könnyű elkápráztatni bennünket mindenféle varázslatos elméletekkel, sőt konkrét bizonyítékokkal is: Íme az Isten! De ott van a felkiáltó jel: minden, ami itt körül vesz bennünket, még ha tízmilliárd fényévnyire is van, az is csak a teremtett világ része, az is csak alkotás, s nem az alkotó! Így ezek üdvösséget nem, hanem csakis kárt, pusztulást, és halált hozhatnak, ahogyan Pál apostol is mondta.

Ám Isten dicsősége megjelent egy egészen más formában. Közénk jött, halandó emberré, akit meg lehetett, s meg lehet ma is ismerni. „Ő a láthatatlan Isten képe, az elsőszülött minden teremtmény közül. Mert benne teremtetett minden a mennyen és a földön, a láthatók és a láthatatlanok, akár trónusok, akár uralmak, akár fejedelemségek, akár hatalmasságok: minden általa és reá nézve teremtetett.” (Kol 1, 15-16) Ő az igazság! Őbenne ismerhető meg az Úr igazi arca! Őnélküle valóban csak haragvó, hatalmas Isten látszik! De Krisztusban megmutatta, hogy Ő nem elveszejteni, hanem megmenteni akarja az embert. Az Ő dicsősége, szentsége kiáradt általa mireánk is, hogy mi is szentek legyünk, ahogyan Ő is az! Ismerjük fel Őt, a Krisztust!

Szeretett Testvérek! Ez az igazi bölcsesség forrása! Jó a világot megismerni, sőt kötelességünk ez, s minél jobban vigyázni is rá. De lényeget ne a teremtményekben, hanem a teremtőben keressük! S Ő megismerhető, megtapasztalható, hiszen köztünk élt, velünk van, és velünk is marad a világ végezetéig! „Én vagyok az Alfa és az Ómega így szól az Úr Isten, aki van, és aki volt, és aki eljövendő: a Mindenható.” (Jel 1, 8) Az Ő bölcsessége, és ismerete növekedjen bennünk, hogy megláthassuk Isten országának örök dicsőségét!

Ámen

Septem artes liberales – a hét szabad művészet


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése