ERŐS VÁR A MI ISTENÜNK! Szeretettel köszöntünk gyülekezetünk honlapján!

2013. december 15., vasárnap

Igehirdetés - Advent III. vasárnap Ézs, 51, 1-6

Hallgassatok rám, akik igazságra törekedtek, és az URat keresitek! Tekintsetek a kősziklára, melyből kivágattatok, és a kút üregére, melyből kiásattatok! Tekintsetek atyátokra, Ábrahámra, és Sárára, aki szült benneteket! Csak egymaga volt, amikor elhívtam, de megáldottam és megszaporítottam. Bizony, megvigasztalja Siont az ÚR, megvigasztalja összes romjait. Olyanná teszi pusztaságát, mint az Éden, kopár földjét, mint az ÚR kertje. - Boldog örvendezés lesz majd benne, magasztalás és hangos zsoltárének. Figyeljetek rám, ti népek, hallgassatok rám, nemzetek! Mert tanítás származik tőlem, és törvényemet a népek világosságává teszem hamarosan. Közel van igazságom, jön már szabadításom, és karommal népeket ítélek. Bennem reménykednek a szigetek, és az én karomra várnak. Emeljétek szemeteket az égre, tekintsetek le a földre, mert az ég szétfoszlik, mint a füst, és a föld szétmállik, mint a ruha, lakói pedig úgy elhullnak, mint a legyek. De az én szabadításom örökre megmarad, és igazságom nem rendül meg.” (Ézs 51, 1-6)

Szeretett Testvérek!

Kis gyermekként szüleim sokszor kivittek Budapesten a Margit-szigetre. Szerettem ott lenni. Nagyon szép a Japán-kert, szerettem meglesni ott a mindenféle halakat és békákat, átszaladni a kis hidacskákon. Gyönyörű szép a zenélő kút dallama. Gyermekként lenyűgözött a nagy szökőkút ég felé kitörő vízsugara. Ott vannak a szigeten egy középkori kolostornak a romjai is, amely egykoron domonkos rendi volt, amikor még Nyulak-szigetének hívták azt a helyet. Ebben a kolostorban élt Árpád-házi Szent Margit is. Erről a helyről írt Gárdonyi Géza az Isten rabjaiban. A kolostor azért került a szigetre, hogy az ott lévőket elzárja a külvilágtól. Hiszen a Duna széles, és a sodrása is jelentős, így valójában csak az tudott átjutni, aki ismerte a módját, hogyan, s hol tud kikötni a sziget partján.

„Én elmegyek/Szólt a kisgyerek
Neked elmondom
Másnak senkinek
Majd addig megyek
Míg lesz egy kis sziget
Ahol boldog leszek.”

– csendült fel bennem az Omega együttes egyik régi száma, amelyet igencsak kedvelek, mert nagyon emberi. A szigeteket mi emberek arra használjuk, hogy elvonuljunk, kivonjuk magunkat a nagy egészből, hogy egy kicsit egymagunkba lehessünk: egyedül, csendben, figyelve, és várva.

Régen a szigeteket arra is használták, hogy oda olyanokat száműzzenek, akik jelenléte terhes volt az adott társadalomra, vagy annak a vezetőinek számára. Ilyen okból került János apostol is Pathmosz szigetére, ahol látta a Jelenések könyve látomásait. De hogy ne menjünk olyan messzire a történelemben, pontosan ilyen indokkal indultak fegyenchajók Ausztráliába.

Az izraeliták számára a szigetek egészen furcsák lehettek. Hiszen országukban nem nagyon voltak szigetek, legfeljebb part menti sziklácskák, és mivel nem is voltak hajós nép, így önszántukból csak igen kevesek láthattak szigeteket. Számukra bizonyára szörnyű élmény lehetett, ha valamilyen okból egy sziget foglyai maradtak. Mindenütt a víz veszi körül, s bár talán a szigeten szabadon lehet járni-kelni, ám mindez csak rövid szabadság lehet, hiszen onnan út csak a vízen keresztül vezet. A sziget képe Ézsaiás idejében, amikor Isten népe Babilon fogságában élt, távol az őshazától, kisebbségben, szétszóratásban, egyet jelentett a rabsággal. A véges lehetőségek között vártak, s vágytak a végtelenre, a szabadulás lehetőségére, amelyet meg is ígért számukra az Úr a prófétai szóban.

Amit a sziget ilyen értelme takar, az a mi számukra is valóság, mind távolról nézve, mind egészen közelről, a saját helyzetünket nézve. Ha körülnézünk kis hazánkban, akkor lépten-nyomon tapasztaljuk a véges lehetőségeket, a korlátok közé zártságot. Elszigetelve érezzük magunkat, s sokan igencsak vágyakozva tekintenek a Lajtán túlra, mintha az egy valóságos óceán volna, amely elválaszt egy jobbnak gondolt, vagy inkább csak hitt világtól. Akik ott vannak, túl az „Óperencián”, azok is bizonyára ugyanígy tekintenek valamely csücskére a világnak. Milyen jó is lett volna oda születni, vagy oda kerülni! Pedig az is csak egy sziget, a maga módján.

S mi a helyzet velünk, egyenként, személy szerint? Dubaiban, az Egyesült Arab Emírségek második legnagyobb városában, ahol csak úgy sorakoznak az egymást lekőrözni igyekvő beruházások, tervek, felhő-karcolok, gondoltak egy nagyot, elkezdtek a tengeren építkezni. Először pálmafa alakú sziget építettek, majd egy még nagyobb pálmát. Aztán elkezdték a Föld országainak kicsinyített hasonmását megépíteni az Arab-öböl vizére. Így aztán, akinek elég pénze van, megveheti akár egész Kanadát, Spanyolországot, vagy Egyiptomot, és mondjuk a gízai piramisok helyett, valami egészen mást építhet rá. A kicsinyített országok között a határt a tenger jelenti, hiszen mind egy-egy különálló kis szigetecske. Ezen a nagyszabású terven gyönyörűen megmutatkozik az ember állapota. Hiszen mindannyian ilyen kis szigetek vagyunk, ahová mi azt építhetünk, amit csak akarunk, ám mégis vannak korlátok, határok, amin túl már nem a miénk a fennhatóság, hanem másé, vagy a természeté. Végesek a lehetőségeink, még ha látszólag nincs is az ember előtt akadály.

Benne van az emberben a szigetről való szabadulás vágya, mert meglehet, egy darabig nagyon jó, sőt időnként hasznos elzárkózni, de amikor már feszítenek a korlátok, akkor jó volna szabadulni. Az irodalomban sokszor találkozunk ezzel a kérdéssel, Robinson Crusotól, Monte Cristo grófján át, a Pillangó főhősén, Henri Charrieren keresztül, hiszen emberi lényünkről tanúskodik. Jó volna, ha meg lehetne szökni a szigetről. Jó volna szabadulni.

De milyen tenger az, amely minket így körülzár, hogy a szabadulás sokak számára csak vágy marad, és várakozás? A kezdő liturgiában (1/II.) így énekeltünk: „Én Istenem, én bűnös ember, Itt állok szent színed előtt. Bűneim árja, mint a tenger, Hullámaival elfödött. Én Istenem, én Istenem, Könyörülj árva lelkemen.” Kitörni egymagunk nem tudunk, a végtelennek gátat szab végességünk. Ezt a végességet egy valami okozta, az, hogy elszakadtunk az Istentől, s ennek a következményeit szenvedi el azóta is minden nép, minden nemzedék, s benne mindenki személy szerint a maga életében. Száműzöttek vagyunk, pedig valaha szabadnak születtünk, de fogva tart bennünket a magunk korbácsolta tenger.

Van szabadulás? Van a száműzetésnek vége? Az Úr Igéje szerint igen! „Az ég szétfoszlik, mint a füst, és a föld szétmállik, mint a ruha, lakói pedig úgy elhullnak, mint a legyek. De az én szabadításom örökre megmarad, és igazságom nem rendül meg.” Az Úr elkészítette a szabadulás útját, s azon jött el közénk, s fog majd ismét érkezni, ez az Advent lényege. Ennek az ígéretnek a beteljesüléséről szól igénk is. Bár csak képileg kapcsolódik ide, de a szigetek szemszögéből, ahonnan most mi is keressük Istent, különös fénye van annak, hogy Jézus járt a tengeren, a genezáreti tavon (Mt 14, 22kk). A tengeren hánykolódó hajón, küzdöttek a tanítványok az ellenszéllel, s Jézus odament hozzájuk a vízen járva, s ezt mondta nekik: Bízzatok, én vagyok, ne féljetek!” (Mt 14, 27) Az az Úr, akinek a visszajövetelére várunk ezt üzeni a mi számunkra is: Ne féljetek, mert ami az embernek lehetetlen az az Istennek lehetséges!

Így lesz számunkra a véges végtelenné. Hiszen mindannyian átéljük létünk végességét, behatároltságát. „Életünk ideje hetven esztendő, vagy ha több, nyolcvan esztendő, és nagyobb részük hiábavaló fáradság, olyan gyorsan eltűnik, mintha repülnénk.” (Zsolt 90, 10) – írja a zsoltáros. De, ahol a mi lehetőségeink véget érnek, ott lép közbe a Teremtő Isten, s nyit új utat, amely szabadságot ad. Advent harmadik vasárnapján, amikor az emberi élet végességében megjelenő Urat várjuk, aki a végtelenséget adja, ez lehet számunkra az igazi evangélium! Az oltár előtt hallhattuk, hogy Keresztelő János kérdésére, miszerint Jézus e a megígért szabadító, Ő így válaszolt: „vakok látnak, és bénák járnak, leprások tisztulnak meg, és süketek hallanak, halottak támadnak fel, és szegényeknek hirdettetik az evangélium.” (Mt 11, 5) Jézus az, aki leküzdi értünk, bennünk mindazt, ami gátol, visszatart az Atya közelségétől. S milyen jó, hogy Krisztus egyházának, a Benne való hitnek az egyik jelképe a hajó! A hajó, amely meg tudja tartani az élet tengerén hajótöröttet, partra vetettet, az elszigeteltet pedig felszabadítja. Visszajuttatja őket, minket, az Úr földjére, az Édenbe, ahonnan kiűzetettünk.

Szeretett Testvérek! Minden, ami körül vesz bennünket mulandó, s ítélet vár rá, véges körülöttünk minden, akárcsak egy sziget fövenye. De az Úr szabadítása örök, maradandó, végtelen, s aki az Úrra tekint, Őt keresi, Benne hisz, remél, annak egyszerre kitárul a szabadulás útja, amelyen egészen közel jött hozzánk a mi szerető Urunk!


Ámen

Világ-szigetek Dubai partjainál


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése