„Vakmerően
beszéltetek ellenem – mondja az ÚR. Ezt kérdezitek: Mit
beszéltünk ellened? – Azt mondtátok: Hiábavaló az Istennek
szolgálni, mi haszna, hogy teljesítettük, amit ránk bízott, és
hogy gyászban jártunk a Seregek URa előtt? Inkább a kevélyeket
tartjuk boldogoknak, hiszen a gonosztevők gyarapodnak, kísértik az
Istent, mégis megmenekülnek. Amikor erről beszélgettek egymás
között azok, akik félik az URat, az ÚR figyelt, és meghallotta.
És beírták egy könyvbe az ÚR előtt emlékezetül azokat, akik
őt félik és megbecsülik nevét. Az én tulajdonommá lesznek –
mondja a Seregek URa – azon a napon, amelyet elhozok. Könyörületes
leszek hozzájuk, amilyen könyörületes az ember a fiához, aki
tiszteli őt. Akkor ismét látni fogjátok, hogy különbség van az
igaz és a bűnös között, az Istent tisztelők és az őt nem
tisztelők között. Eljön az a nap, amely olyan lesz, mint az izzó
kemence. Olyan lesz minden kevély és minden gonosztevő, mint a
polyva, és elégeti őket az az eljövendő nap – mondja a Seregek
URa –, nem marad sem gyökerük, sem águk.” (Mal 3, 13-19)
Szeretett
Testvérek!
Talán
nem mondok újdonságot azzal, hogy már kampány-időszakban
vagyunk. A politikai paletta valamennyi tagja ilyenkor igyekszik
beférkőzni az emberek hétköznapjaiba, gondolataiba, hogy valami
kis bogarat becsempésszen. Teszik mindezt azért, hogy meggyőzzék
a választópolgárt, hogy ők, s egyedül ők tudnak választ adni
az ember mindennapos életének a kérdéseire éppúgy, mint a
hosszú távú célok megoldásaira. Ezzel nincs is semmi baj, ez a
politika része, így tud egymásra találni a nép és az elit
elképzelése. A gond ott van, amikor a politika formálói mindezt
nem veszik komolyan, hanem csak egy eszköznek arra, hogy vezető
szerephez, hatalomhoz jussanak. Így lesznek a hangzatos ígéretek,
a szenzációs programok, ország megváltó gondolatok üres
szócsépléssé, amelyekről mindenki, kitaláló és célközönség,
egyaránt tudja, hogy csak felfújt lufi az egész. És mégis, nap
mint nap ígéretek tucatjai zúdulnak ránk.
„Ígéretekkel
teli van a padlás” – tartja a népi bölcsesség. Nem csak a
politikában, hanem közöttünk, egyszerű emberek között is.
Könnyű mondani szép, bátorító, megnyugtató szavakat. Könnyű
hitet csiholni a másikban. Könnyű meggyőzni mást a saját
igazunkról, ha értjük a módját. Gyorsan száll a szó, de mintha
egy másik bölcsességről megfeledkeznénk, úgy általában
mindannyian: „az ígéret szép szó, ha betartják, úgy jó”.
Ha e szerint szeretnénk megszólalni, már korán sincs oly'
egyszerű dolgunk. Mert ilyen esetben komolyan kell vennünk az adott
szó súlyát, a mondottak felelősségét, hogy valóban komoly a
szándék az ígéret mögött... Így lesz súlytalanná a szó, s
általa az ember is. Valahol ez a tragédiája a korunknak: rengeteg
szó árad felénk, de melyiknek van ereje? Így fásulunk bele az
ígéretekbe, a nagy szavakba. Hiszen a tapasztalat azt mutatja, –
Shakespeare szavaival élve – „színház az egész világ”.
Isten
szavához is sokszor így viszonyulunk. Már rég óta. Erről szól
az imént elhangzott prófétai üzenet is. Mintha az isteni szóban
olyan mélyen rejtőzködne az Isten, hogy nem is látszik, nincs
foganatja, nincs hatása. Nem tudunk vele mit kezdeni, mert a
tapasztalat, a mindennapok nem tükröznék vissza Isten ígéretének
erejét.
Vakmerően
beszélünk mi is az Úrral, amikor számon kérjük ígéreteit,
tetteit. Igen, rossz látni, ha az igaznak rosszul megy a sora. Igen,
rossz megtapasztalni, hogy a „jó elnyeri méltó büntetését”.
Akik ellenben messziről kerülik még az isten-félelem látszatát
is, azokon mintha nem lenne fogás, utolérhetetlenek, sőt, szinte legyőzhetetlenek. Mi is sokszor kifakadunk, ahogyan a nép is:
„Hiábavaló az Istennek szolgálni, mi haszna, hogy
teljesítettük, amit ránk bízott, és hogy gyászban jártunk a
Seregek URa előtt? Inkább a kevélyeket tartjuk boldogoknak, hiszen
a gonosztevők gyarapodnak, kísértik az Istent, mégis
megmenekülnek.” Nem csak a babiloni fogság utáni Júdeában,
hanem mi is, kis magyar valóságunkban is átéljük ugyanezt. Hol
van Isten? Hol vannak az ígéretek?
Isten
ígéretei kétfélék. Egy részük beteljesült, a másik részük
pedig be fog teljesülni. Efelől ne legyen senkinek kétsége. Isten
szava, ígérete valóság. Az egész Szentírás Ádámtól kezdve
Ábrahámon keresztül, minden egyes oldalon arról tesz bizonyságot,
hogy amit Isten eltervez, az úgy is lesz. Ábrahám vajon maga
mögött hagyta volna egész addigi életét, ha nem hitt volna az Úr
szavának? Elindult öregen, utód nélkül egy ismeretlen útra,
amiről nem tudott semmit, főleg nem bizonyosat, csak egyetlen
dolgot: az Úr ígérete bizonyosság. Gedeon se bocsátotta volna el
katonái többségét, ha nem hitt volna az Istennek, hogy elég
háromszáz vitéz, hogy megszabaduljon Izrael a midjániaktól... s
még sorolhatnánk a példákat. „A hit pedig a remélt
dolgokban való bizalom, és a nem látható dolgok létéről való
meggyőződés.” (Zsid 11, 1) A hit tehát nem más, mint az Úr
ígéreteinek komolyan vétele.
Advent
második vasárnapjának üzenete ez: „Ítélet előtt – Kegyelem
alatt”. Mindkét ígéret egyszerre igaz, bármennyire is
ellentmondani látszik ennek a jelen. Ám az ígéret beteljesülése
nem késik, hanem vár! S ez döntő különbség. Ezt írja Jeremiás
„Szeret az ÚR, azért nincs még végünk, mert nem fogyott el
irgalma: minden reggel megújul.” (Jsir 3, 22) Ennek a
kegyelemnek az idejét éljük. S ez a kegyelem egyaránt vonatkozik
az igazakra, és a gonoszokra. Még vár az Úr, még van lehetőség
mindenkinek felismernie azt, hogy hányadán áll az Istennel. De nem
tudhatjuk sem az időt, sem az órát, hogy ez meddig tart. Afelől
se legyen kétségünk, hogy egyszer bekövetkezik az, amit az Úr
napjának nevezünk. Amikor megjelenik teljes dicsőségében, hogy
megítélje a világot. „Megnyílik
a könyv, amiből Tett, szándék kiviláglik, Mentségek vára romba
dől, Bűn vak mélysége ásít. Akkor mindenki tisztán lát,
Megérti vétkes önmagát, Hogy mit tett életében.”
(EÉ
502/3) – írja a
középkori énekszerző, Celanói Tamás. Advent második
vasárnapján a kegyelemben megjelenő Úrra emlékezünk, aki jön,
úton van. Ez az ígéret.
Sokszor
kérdőn tekintünk az égre, miérteket keresve, de valódi
bizonyosság az, hogy az Őt félőkre az Úrnak gondja van. Nehéz
mindvégig hű maradni az ígérethez, megállni a viharokban,
kitartani, hiszen Jézus is megmondta Péternek, és nekünk is: „a
Sátán kikért titeket, hogy megrostáljon, mint a búzát.”
(Lk 22, 31) Komolyan kell venni, hogy vannak erők, amelyek
eltántorítani akarják az embert. Ezek igyekeznek erőtlennek
mutatni az Isten ígéreteit, hogy az ember belefásuljon,
eltántorodjon, s feladja a reménykedést. Így próbálja a Gonosz
kampány-ígéretekké silányítani az Úr szavát. Ám Jézus ezt
is mondta: „de én
könyörögtem érted, hogy el ne fogyatkozzék a hited: azért, ha
majd megtérsz, erősítsd atyádfiait.”
(Lk 22, 32)
Kegyelem
az, hogy van közbenjárónk, aki könyörög értünk, nehogy
elfogyjon az a mustármagnál is kevéskébb hitünk. Ezt az Urat
várjuk vissza: aki megítél, de könyörög is érted! Ő az, aki
által, akiért be vagyunk írva az Élet könyvébe. Erre van
ígéretünk Krisztusban!
Reményik
Sándor híres verse ide kívánkozik:
Először sírsz.
Azután átkozódsz.
Aztán imádkozol.
Aztán megfeszíted
Körömszakadtig maradék-erőd.
Akarsz, egetostromló akarattal –
S a lehetetlenség konok falán
Zúzod véresre koponyád.
Azután elalélsz.
S ha újra eszmélsz, mindent újra kezdesz.
Utoljára is tompa kábulattal,
Szótalanul, gondolattalanul
Mondod magadnak: mindegy, mindhiába:
A bűn, a betegség, a nyomorúság,
A mindennapi szörnyű szürkeség
Tömlöcéből nincsen, nincsen menekvés!
Azután átkozódsz.
Aztán imádkozol.
Aztán megfeszíted
Körömszakadtig maradék-erőd.
Akarsz, egetostromló akarattal –
S a lehetetlenség konok falán
Zúzod véresre koponyád.
Azután elalélsz.
S ha újra eszmélsz, mindent újra kezdesz.
Utoljára is tompa kábulattal,
Szótalanul, gondolattalanul
Mondod magadnak: mindegy, mindhiába:
A bűn, a betegség, a nyomorúság,
A mindennapi szörnyű szürkeség
Tömlöcéből nincsen, nincsen menekvés!
S akkor – magától – megnyílik
az ég,
Mely nem tárult ki átokra, imára,
Erő, akarat, kétségbeesés,
Bűnbánat – hasztalanul ostromolták.
Akkor megnyílik magától az ég,
S egy pici csillag sétál szembe véled,
S olyan közel jön, szépen mosolyogva,
Hogy azt hiszed: a tenyeredbe hull.
Mely nem tárult ki átokra, imára,
Erő, akarat, kétségbeesés,
Bűnbánat – hasztalanul ostromolták.
Akkor megnyílik magától az ég,
S egy pici csillag sétál szembe véled,
S olyan közel jön, szépen mosolyogva,
Hogy azt hiszed: a tenyeredbe hull.
Akkor – magától – szűnik a
vihar,
Akkor – magától – minden elcsitul,
Akkor – magától – éled a remény.
Álomfáidnak minden aranyágán
Csak úgy magától – friss gyümölcs terem.
Akkor – magától – minden elcsitul,
Akkor – magától – éled a remény.
Álomfáidnak minden aranyágán
Csak úgy magától – friss gyümölcs terem.
Ez a magától: ez a
Kegyelem.
Szeretett Testvérek! A mi Urunk
szava bizonyosság, nem puszta ígérgetés, s szava erejének
nagyságát pont a leggyengédebb helyen a kegyelemben láthatjuk
meg. „Légy hű mindhalálig, és neked adom az élet
koronáját.” (Jel 2, 10) Az adventben élő hívőnek ez a
küldetése, hű maradni a kegyelemben.
Ebben őrizzen meg minket a gyülekezetek Ura!
Ámen
Kampány-ígéretek?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése