„Hallottátok,
hogy megmondatott: Szemet szemért, fogat fogért. Én pedig azt
mondom nektek, hogy ne szálljatok szembe a gonosszal, hanem annak,
aki arcul üt jobb felől, tartsd oda másik arcodat is. Ha valaki
pereskedni akar veled, és el akarja venni az alsó ruhádat, engedd
át neki a felsőt is. Ha pedig valaki egy mérföldnyi útra
kényszerít, menj el vele kettőre. Aki kér tőled, annak adj, és
aki kölcsön akar kérni tőled, attól ne fordulj el. Hallottátok,
hogy megmondatott: Szeresd felebarátodat, és gyűlöld
ellenségedet. Én pedig azt mondom nektek: Szeressétek
ellenségeiteket, és imádkozzatok azokért, akik üldöznek
titeket, hogy legyetek mennyei Atyátoknak fiai, aki felhozza napját
gonoszokra és jókra, és esőt ad igazaknak és hamisaknak.”
(Mt 5, 38-45)
Szeretett Testvérek!
A mi Mennyei Atyánk igen
csodálatos világot teremtett. Joggal mondhatta, „hogy
minden, amit alkotott, igen jó.” (1Móz
1, 31) Nem hiszem, hogy van olyan ember aki legalább egyszer ne
döbbent volna meg, amikor az Isten egyik, vagy másik alkotását
nézte. Annyi minden vesz körül bennünket, rengeteg különböző
dolog, ám mégis valami hasonlóság, valami közös mindegyikben
van.
Nem is olyan régen, hallottam
egy fizikus előadását, aki néhány egyszerű képlettel,
összefüggéssel össze tudta kapcsolni szinte valóban a
teremtettséget. Egyik példája nagyon megfogott. Érdekes
megfigyelni, hogy a virágoknak hány szirma van! Például
a liliomnak, a nősziromnak és
a hármassziromnak három;
a haranglábnak, a boglárkának, és a vadrózsának öt;
a szarkalábnak, a vérpipacsnak és
a pillangóvirágnak nyolc;
a jakabnapi aggófűnek, ahamvaskának és
a körömvirágnak 13;
az őszirózsának, a borzas kúpvirágnak és
a cikóriának 21;
a fodroslevelű margitvirágnak, az útilapunak és
egyes százszorszépeknek 34;
más százszorszép-fajoknak pedig 55
vagy 89
szirma van. Ha megnézünk egy hosszában félbevágott csigaházat,
a metszetében is az egyes kamrák aránya az imént elhangzott
számoknak megfelelőek, tehát: 1,
1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89....
és így tovább. Ha ugyanezeket a számokat egy grafikonon
ábrázolnánk, egy csiga-vonalat kapnánk.
Ezek a számarányok bizony
mindenütt jelen vannak a természetben, egy XIII. század elején
élt tudós nyomán Fibonacci-számoknak
nevezzük. Érdekes módon ezek a számok, arányaik valahol meg is
határozzák, hogy mit látunk mi szépnek. Hiszen ha valami más
arányú, akkor azt már nem szépnek, hanem érdekesnek, esetleg már
csúnyának vélnénk. A minket körülvevő világról elmondható
tehát, hogy az arányok világa. A híres közhelyet, miszerint
„minden összefügg mindennel”, nyugodtan mondhatjuk így is:
„minden aránylik mindenhez”.
Bármilyen hihetetlenül
hangzik, így kapcsolódik Jézus Hegyi-beszédben elmondott híres
szavai, egy középkori tudós számaihoz: Jézus a megfelelő
arányról tanít bennünket:
- Nem arányosan kell fellépnünk
- Hanem mértéken felül kell elszenvednünk a másikat
- Ez nem lehet szabály, hanem következmény
„Szemet
szemért, fogat fogért.”
(2Móz 21,24) Ki ne ismerné, az egyik legősibb emberi törvényt
(tálio-elv), amely nem csak a Bibliában, de szinte minden
kultúrában ember és ember közti jogviszony alapja: minden tettnek
arányos
következménye kell, hogy legyen, hiszen így lesz az igazságos. S
valóban, ez a megoldás kiállta az idő próbáját, a legtöbbünk
igazságérzetével megegyezik.
Ám az ördög nem volna az
aki, ha nevéhez méltóan – a diabolos
görögül összedobálót jelent –, ha nem keverné meg ezt az
arányosnak, világosnak, sőt igazságosnak tekintett törvényt.
Mit látunk magunk körül? A Törvény, amely a kiegyenlítést, az
egyensúlyt szolgálná, mintha csak növelné a bajokat. Elég
bekapcsolni a TV-t. A héten történt egy igen véres túszdráma
Nairobiban, Kenya fővárosában, ahol közel 130 ártatlan ember
esett áldozatul szomáliai terroristák megtorló akciójának egy
bevásárló központban. Azért támadták meg azt az üzletházat,
hogy „arányos” csapást mérjenek a kenyai kormányra, akinek a
csapatai Szomáliában harcolnak szélsőséges csoportok ellen, hogy
ilyen események ne történhessenek...
De, hogy ne csak a jelent
vizsgáljuk, nézzük meg a Hidegháború eszmei hátterét. Mind az
amerikaiak, mind a szovjetek egymást túllicitálva halmozták fel
az atomtölteteket, annyit, hogy az egész bolygót többszörösen
el lehetett volna velük pusztítani, mindössze azért, hogy
megfelelő méretű, arányú ellencsapást tudjanak mérni egymásra.
Nem vitás, ha kitört volna akkor a harmadik világháború egy
kérdés lett volna csupán: ki hal meg másodiknak...
Ifjúságom kedves olvasmánya
Alexander Dumas Monte Cristo Grófja, a bosszúállóé. Edmond
Dantes-t igazságtalanul börtönbe kerül. 18 év után meg tud
szökni If várából. Hatalmas összegű kincsre találva, s azzal
módszeresen, körmönfont módon, egykori rosszakaróin saját
csapdájukba csalva áll bosszút. Mindenki megkapta, ami neki járt,
mondhatni arányosan. Ám a végén Edmond Dantes lelke mégsem
tudott megnyugodni. Megelégedés helyett bizony csak ürességet
érzett. A bosszúja végül majdnem önön magát is felemésztette,
ha nem jött volna valaki, a fiatal felszabadított rabszolga Haydé,
akinek szerelmével ismét újra embernek tudta érezni magát...
E három példa jól mutatja,
hogy önmagában az arányos bosszú nem old meg semmit, sőt, csak
tovább gyűrűzi a gonoszság örvényét. Az Úr is felhívta népe
figyelmét: „Enyém
a bosszú és a megtorlás.” (5Móz
32, 35a) Vagy, ahogyan Jézus mondja a Gecsemáné kertben Péternek,
aki levágta a főpap szolgájának a fülét: „Tedd
vissza kardodat a helyére, mert akik kardot fognak, kard által
vesznek el.” (Mt
26, 52)
Hányszor szorul ökölbe a mi
kezünk is! Hányszor akarnánk egy csapással mindent elintézni!
Hányszor szeretnénk visszafizetni mindazt, amit másoktól
kaptunk... Bízván,
hogy akkor majd helyre áll a világ rendje, ahogyan Edmound Dantes
is gondolhatta... De Jézus valami egészen másra biztat: „Én
pedig azt mondom nektek, hogy ne szálljatok szembe a gonosszal,
hanem annak, aki arcul üt jobb felől, tartsd oda másik arcodat
is.” (Mt
5, 39)
Jézus
az arány felettiről beszél: a
mértéken felülről.
A krisztusi út nem a bosszúállás, hanem a másik elszenvedése a
szeretetben. Ami ugyan nehezebb, mint erőből odacsapni, de ez az
egyetlen mód, hogy az erőszak spirálja megszakadjon.
Világi
szemmel, bizonyos helyzetekben ez egyenlő az öngyilkossággal, vagy
enyhébb esetben a „mafla” jelző kiérdemlésével. „Mert
a keresztről szóló beszéd bolondság ugyan azoknak, akik
elvesznek, de nekünk, akik üdvözülünk, Istennek ereje.”
(1Kor 1, 18) Pál szavait amikor Krisztus Urunk keresztjének
evangéliumáról beszél, így is érthetjük. De Istennek ereje! S
az út amelyet felkínál, az valóban keskeny, de járható!
Gondoljunk csak a XX. század
két legnagyobb polgárjogi aktivistáira: Mahatma Gandhira, és
Martin Luther Kingre! Mindketten Jézus szavaiból, a másik
mértéken felüli elszenvedésből merítettek, s így szálltak
szembe az elnyomással: passzívan ellenállva, azaz elszenvedve
ellenállva. Nem tettek ők mást, mint mértéken felül betartották
az elnyomás törvényeit, mintegy túllőve a célon. Gandhi követői
elszenvedték az atrocitásokat, megtorlásokat ellenállás nélkül.
Sokan meghaltak közülük, ám ezzel elnyomóik fejére gyűjtöttek
parazsat. Martin Luther King hívei is hasonló képpen jártak el, s
bár ő merénylet áldozata lett, mégis a mozgalma sikerrel járt:
ott is az elnyomók kerültek lehetetlen helyzetbe.
Jézus
is ilyen példákat hoz. A főúrnak joga volt arcon ütni a
beosztottját, viszont ha az oda tartotta a másik orcáját, akkor
már csak visszakézből tehette volna, amihez viszont már nem volt
joga. A peres ügyben az alsó ruhát el lehetett koboztatni, de a
felsőt már nem, hiszen az takaróként szolgált, s a törvény
szigorúan tiltotta az attól való megfosztást. A római katona egy
mérföldre (~ 1,5 km) bárkit kényszeríthetett, hogy vigye a
felszerelését, ám ennél többért bizony eljárás indulhatott
ellene. Érdekes elképzelni, ahogyan egy római katona győzködi az
egyszerű embert, hogy ugyan adja már vissza a holmiját... A jézusi
út tehát, amit Pál apostol oly' szépen, igénkre szinte refrén
szerűen megfogalmaz: „Ne
győzzön le téged a rossz, hanem te győzd le a rosszat a jóval.”
(Róm 12, 21)
Viszont
ez nem lehet szabály, hanem következmény.
Ha törvény lenne, akkor azt a Sátán ismét ki tudná forgatni.
Amit Jézus mond, azt csak egy módon lehetséges, ha Őt követjük,
az Ő útján járunk. Ehhez az kell, – ahogyan Pál
írja – „Vessétek
le a régi élet szerint való óembert, aki csalárd és gonosz
kívánságok miatt megromlott; újuljatok meg lelketekben és
elmétekben, öltsétek fel az új embert, aki Isten tetszése
szerint valóságos igazságban és szentségben teremtetett.”
(Ef 4, 22-24) A Krisztusban meghalt és újjászületett ember az,
aki képes valóban azzal a szeretettel elszenvedni a másik embert,
amivel Jézus is elszenvedte gyilkosait. Nem pusztán az a szeretet,
mint amilyenben része volt Monte Cristo grófjának, hanem az agapé,
Mennyei Atyánk
féltő és önfeláldozó szeretete.
Szeretett
Testvérek! Az a szeretet legyen bennünk, ami a mi Urunkban van,
aki: „Úgy
szerette a világot, hogy az Ő egyszülött Fiát adta, hogy aki
hisz Őbenne, el ne vesszen hanem örök élete legyen.”
(Jn 3, 16) Ha Ő lakik a mi szívünkben, lelkünkben, akkor valóban
a helyes arány szerint tudjuk egymást szemlélni, úgy ahogyan a mi
Teremtőnk eredetileg „igen
jónak” látta.
Ámen
Fibonacci számok és a csiga
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése