„Mikor
pedig már közeledett az Olaj-fák hegyének lejtőjéhez, a
tanítványok egész sokasága örvendezve fennhangon dicsérni
kezdte Istent mindazokért a csodákért, amelyeket láttak, és ezt
kiáltották: „Áldott, a király, aki az Úr nevében jön! A
mennyben békesség, és dicsőség a magasságban!” A sokaságból
néhány farizeus ezt mondta neki: „Mester, utasítsd rendre
tanítványaidat!” De ő így válaszolt: „Mondom nektek, ha ezek
elhallgatnak, a kövek fognak kiáltani.” (Lk 19, 37-40)
Szeretett
Testvérek!
Különös
érzés az, amikor az ember saját magát rajta-kapja. Egyfelől
letaglózó, hiszen rádöbbenünk, hogy amit mi éppen észrevettünk
magunkon, az a kívülállók számára nyilvánvaló, másrészről
pont ezért – persze ha van humorérzékünk – lehet komikus is,
sőt, rá is lehet játszani. Az utóbbi időben rendszeresen azon
kapom magamat, hogy vagy dúdolok, vagy fütyörészek egy veretes
evangélikus éneket – „Fel, mert az irgalom percei
múlnak...”, „Ki dolgát mind az Úrra hagyja...”, „Erős
vár...” – jövet-menet a bócsai imaház és a parókia
között. Arról nem is beszélve, hogy milyen jól visszhangzik
mindez a szomszéd ház faláról...
„Cantate”,
az éneklés vasárnapján szerte az országban tartanak az
evangélikusok vagy kórus-találkozókat, vagy – ahol van – a
gyülekezet énekkara készül műsorral. Jó hallgatni a szép
éneket, jól esik a fülnek, a fejnek, de a léleknek is. Viszont
mintha az éneklés beszorult volna bizonyos helyekre: ilyen a
templom, a koncert terem, és az olyan divatos tehetségkutató
műsorok. Ha bekapcsoljuk a rádiót, legtöbbször zene szól
belőle. Ha körülnézünk egy buszon, vagy vonaton, ott is a
legtöbb ember fülében szól a zene, valamilyen lejátszóról. Ha
bemegyünk egy nagyobb üzletbe, ott is „atmoszféra” gyanánt
szól mindenféle zene. Rengeteg helyről ráad felénk a muzsika.
De, mintha a saját, egyéni életünkből kiveszne, mi nem fakadunk
dalra. Magamról tudom, hogy én nem szerettem az énekórákat, sőt,
19 éves koromig nem is voltam hajlandó énekelni, s úgy kellett
szinte felnőtt fejjel megtanulnom ezt az alapvető emberi
képességet. Mi lehet az oka ennek? Miért nem tudjuk azt, ami
bennünk van elénekelni?
A
Szentírásban rengeteg éneket találunk. A Zsoltárok könyvében
150 ének van, közel fele Dávid királyé. Amikor Isten népe
átkelt a Vörös-tengeren, de az őket üldöző egyiptomi sereg
belefulladt a tengerbe, a nép Mirjámmal, Mózes és Áron
nővérével, együtt hálaéneket énekelt a szabadító Úrnak. A
bírák könyvében Debóra, a női bíra hálaénekét énekét
találjuk. Ézsaiás próféta is dalt énekel Isten gondoskodó
szeretetéről és a nép hűtlenségéről. Jeremiás próféta
siralmai is lényegében énekek. S még lehetne sorolni... Az
Újszövetségben is találunk jó párat: Zakariás pap éneke, a
Benedictus; Mária hálaéneke, a Magnificat; az agg
Simeon éneke, a Nunc dimittis; az angyalok Glóriája;
a nép hozsannája, amikor Jézus bevonul Jeruzsálembe. A
Jelenések könyve pedig arról számol be, hogy a mennyei trónusnál
az angyalok és az emberek ének szóval magasztalják az Urat.
Egyik
gyermekkori hitoktatóm arra tanított, Szent Ágoston nyomán, hogy
aki szeret az énekel, és aki énekel, az kétszeresen imádkozik.
Akkor nem igazán értettem még, miért volna több az éneklés,
mint a magunkba elmormolt ima. De, ha saját magunkba nézünk, s a
Biblia tanúsága alapján is, az ének akkor csendül fel, amikor az
emberben túlcsordul hála. Éneket akkor tudunk énekelni, ha arra,
ami bennünk van, arra már kevés a szó. Aki megpróbált már
éneket írni, az tudja, hogy egy jó, valóban mélyről jövő
éneket írni csak úgy nem lehet: érintettnek, ihletettnek kell
lenni! Istenes éneket szerezni csak az tud, aki valóban
megtapasztalta Isten szabadításának a nagyságát, és tudja,
miért ad hálát.
A
harminc éves háború idején élt egy német ajkú evangélikus
lelkész és énekszerző, Paul Gerhard (1607-1676), akinek számos
szebbnél-szebb éneket tulajdonítunk, pl.: „Ó Krisztusfő,
sok sebbel...”, „Ím,
jászlad mellett térdelek...”, hogy csak a legismertebbeket
említsem. Rengeteg szenvedést élt át, háborúkat, járványokat,
mészárlásokat, az összes gyermekét eltemette, ő maga is
többször volt élet és halál között, s mégis tudott hálát
adni, mégis valóságos volt számára mindaz, amit Krisztus jelent:
a karácsonyi és a húsvéti üres sír csodája. Hálás volt az ő
szíve a szerető Mennyei Atyának, mindannak a nyomorúság ellenére
is, amely körülvette őt életében. Mi hogyan állunk a
hálaadással?
Van
miért hálát adnunk, ha Paul Gerhardt meg tudta tenni, a mi
számunkra is nyitva áll! Húsvét tükrében különösen is van
oka az örvendező énekre, hiszen akkor és ott, az elhengerített
kőnél lett világossá az Úr szabadítása mindentől, amely
elválaszt bennünket Istentől. A tanítványi sereg, aki igénkben
így énekelt: „Áldott, a király, aki az Úr nevében jön! A
mennyben békesség, és dicsőség a magasságban!”, bár még
előtte voltak a Nagypéntek drámájának, és a Húsvét
csodájának, mégis valamit megsejtettek Mesterük útjáról.
Áldották a szolga királyt, akiben titokzatos módon volt jelen a
Magasságos dicsősége. Tanítványokként mi is ott vagyunk Jézust
követve, és bármikor, amikor éneklünk egy istenes éneket,
velünk együtt zengedez kétezer év összes tanúja, ahogyan a
Zsidókhoz írt levélben olvasható: „Ezért tehát mi is,
akiket a bizonyságtevőknek akkora fellege vesz körül, tegyünk le
minden ránk nehezedő terhet, és a bennünket megkörnyékező
bűnt, és állhatatossággal fussuk meg az előttünk levő pályát.”
(Zsid 12, 1)
Még
akkor is így van, ha mindig vannak olyanok, akiknek nem tetszik,
ahogyan Jézus korában is voltak. Mert Istennek hangosan hálát
adni egyértelmű vallástétel. Ezért van, akit megbotránkoztat,
ezért veszélyes, ezért lehet kínos. Kényelmesebb beleolvadni a
szürkeségbe, ha kell a világba is, csak meg ne tudják ki vagyok,
mi vagyok. Pedig Jézus ezt mondja: „Aki tehát vallást tesz
rólam az emberek előtt, arról majd én is vallást teszek mennyei
Atyám előtt, aki pedig megtagad engem az emberek előtt, azt majd
én is megtagadom mennyei Atyám előtt.” (Mt 10, 32-33) A
farizeusok rendre akarják utasítani az utcabált csináló
tanítványokat, ugyanígy ma is sok helyen a világban igyekeznek
elfojtani a keresztyének hangját változatos módszerekkel: hol
elhallgatják, hol elhallgattatják a testvéreinket. Mert amit Jézus
jelent, az a világ számára mindig is a megütközés köve lesz...
Jézus
válasza így hangzott a farizeusok felé: „Mondom nektek, ha
ezek elhallgatnak, a kövek fognak kiáltani.” Bármit
is tegyen az ember, még ha el is hallgatnia, a teremtett világ
minden porcikája dicséri az Urat! Assziszi Szent Ferencről szóló
egyik legenda arról számol be, hogy amikor egy réten ment át, így
kiáltott fel a virágoknak: „Testvéreim,
ne dicsérjétek ilyen hangosan az Urat, mert megszakad a szívem!”
Valóban, az egész világ Isten nagyságáról énekel! Jeruzsálem
szempontjából különös hangsúlya van a köveknek, hiszen a
Nagyhét eseményei után negyven esztendővel később a rómaiak
valóban nem hagytak követ-kövön a Szent városban, s azok a kövek
valóban kiáltottak, ahogyan korábban Jézus – igénk
folytatásaként – elsiratta a várost. De ott van még egy kő,
amely kiált, az elhengerített kő, amely a sírt zárta el, nincs
már ott! S ez ad okot a legnagyobb örömre: az Élet győzött a
halál felett, halleluja!
Szeretett
Testvérek! Pál apostol így biztatja az efézusiakat: „Mondjatok
egymásnak zsoltárokat, dicséreteket és lelki énekeket;
énekeljetek és mondjatok dicséretet szívetekben az Úrnak.”
(Ef 5, 19) A mi hálaadásunk is az Úr szabadításának nagyságából
táplálkozik! Adjon az Úr Lelke bátorságot, hogy valóban
zengedezzen a mi személyes énekünk a mi Urunk dicsőségét!
Leljük meg saját énekünket!
Ámen
Halleluja!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése