ERŐS VÁR A MI ISTENÜNK! Szeretettel köszöntünk gyülekezetünk honlapján!

2014. május 11., vasárnap

Igehirdetés - Húsvét ü. u. 3. vasárnap Mk 2, 18-22

János tanítványai és a farizeusok tartották a böjtöt. Odamentek Jézushoz, és így szóltak hozzá: „Miért böjtölnek János tanítványai és a farizeusok tanítványai, a te tanítványaid pedig miért nem böjtölnek?” Jézus ezt mondta nekik: „Vajon böjtölhet-e a násznép, amíg velük van a vőlegény? Addig, amíg velük van a vőlegény, nem böjtölhetnek. De eljön az a nap, amikor elvétetik tőlük a vőlegény, és akkor azon a napon böjtölni fognak. Senki sem varr foltot új posztóból régi ruhára, mert a toldás kitépne belőle, az új a régiből, és még csúnyább szakadás támadna. És senki sem tölt újbort régi tömlőbe, mert szétrepesztené a bor a tömlőt, s odalenne a bor is, a tömlő is; hanem az újbor új tömlőbe való.” (Mk 2, 18-22)

Szeretett Testvérek!

Egy ország, egy társadalom teljesítményét többféleképpen lehet meghatározni: egyrészt körülnézhetünk benne, de ez a közgazdászok számára nem meggyőző, így ők mindenféle indexekkel, és mérőszámokkal határozzák meg, hogy hányadán is áll az adott ország. Az egyik ilyen gyakorta idézett adat a GDP, azaz a nemzeti össztermék, amely lényegében a termelés mérőszáma, mutatja az adott terület nemzeti jövedelmét, és durva közelítéssel, de az életszínvonalról is tájékoztathat. Hazánk, Magyarország ebben a tekintetben a világranglista 59. helyén áll. Jócskán vannak előttünk is, de sokkalta többen vannak mögöttünk. Van azonban egy igen szegény ország, tőlünk messze, a Himalája hegyei között fekvő Bhután, ahol teljesen másképp mérik az ország teljesítményét. Ott nemzeti össztermék helyett, GNH-t, azaz nemzeti összboldogságot számítanak. Nem az a lényeg tehát, hogy mennyi mindenre lehet költeni, hanem mennyire is lehetsz boldog. Arról nem is beszélve, hogy kutatások szerint a legboldogabb országok között sok igen nehéz gazdasági helyzetben van, míg a gazdaságilag legfejlettebbek között, mint amilyen akár Dánia, élnek a legboldogtalanabb emberek...

Jubilate, azaz az örvendezés vasárnapján miről is lehetne szó, mint az igazi öröm forrásáról!Gyermekként annyi mindennek tud örülni az ember, akár egy kis virágnak, vagy katica bogárnak is. Ahogyan felnövünk, valahogy elfelejtünk örülni a mindennapos dolgoknak, az apróságoknak Valahogyan belefásulunk, beleszürkülünk a mindennapokban, s aki mégsem, azt szinte kinézi a többség, hóbortosnak gondolva. Mi magyarok különösen is hajlamosak vagyunk effélére: mindannyiunkban van egy kicsi búval béleltség. Hogy mi okozhatja ezt, nem tudom, de bizonyosan közrejátszik ebben az elmúlt fél évezred történelme, a sok megpróbáltatás, nehézség is. Pedig láthatjuk, nálunk sokkal nyomorúságosabb helyzetben élők, még is életvidámabbak, mint mi...

A felolvasott ige egy érdekes vitába enged bepillantást. A farizeusok, akik igen – sőt, olykor túlzottan is – vették a mózesi törvényeket, Keresztelő János tanítványaival közösen számon kérik Jézuson, hogy tanítványai miért nem tartják meg a böjtöt. Egy hithű zsidó hetente kétszer böjtölt, amely nem pusztán egészségi kérdés volt, hanem egyfajta kegyes gyakorlat, amely engesztelést próbált szerezni az Úrnál. Nagy veszedelmek, és megpróbáltatások idején az egész nép böjtölt, hátha megkegyelmez és megmenti őket a Seregek Ura. A bűnbánat egyik gyakorlata tehát a böjt, aminek megvan természetesen a maga haszna, de nem az Isten számára fontos, hanem az egyénnek. A farizeusok azt a következtetést vonták le, hogy a tanítványok nem veszik komolyan önmagukat, és bűnös mivoltukat. Jézus azonban egy visszakérdezéssel válaszol: „Vajon böjtölhet-e a násznép, amíg velük van a vőlegény? Addig, amíg velük van a vőlegény, nem böjtölhetnek.” Lehetetlen egy lakodalomban. De miért beszél Jézus menyegzőről?

A Szentírás gyakran beszél úgy a nép és az Úr viszonyáról, mint menyasszonyról és vőlegényről. A lányos ház ünnepel, amikor ott van a vőlegény, hiszen örök szövetségre lépnek, és e szövetség nyomán élet támad.

Egyfelől a farizeusoknak igaza volt, hiszen a nép hűtlensége okán böjtölni kellett, de ugyanakkor nem látták Jézusban a vőlegényt, aki Új Szövetséget köt az emberrel. Mindennek meg van a maga helye, és ideje, így ahogyan a Prédikátor könyvében olvashatjuk: „Megvan az ideje a sírásnak, és megvan az ideje a nevetésnek. Megvan az ideje a gyásznak, és megvan az ideje a táncnak.” (Préd 3, 4)

A tanítványok számára akkor még nem volt ott a böjt ideje, hiszen velük volt a vőlegény, de valóban eljött az az idő is, amikor nem volt már velük. A tanítványok böjtje a Nagypéntek böjtje, és a Nagyszombat csendje. Amikor a fejükre omlott minden, ami azelőtt volt a mindennapjaik része, amikor nem értették többé, hogy mi miért történik. Mindegyikük megküzdött önmagával, gondoljunk csak a múlt héten hallott Péter történetére, aki háromszor tagadta meg Jézust, és amikor rádöbbent mit tett, keservesen magába roskadt, s Jézus feltámadása után háromszor kérdezte meg tőle: „Péter, szeretsz-e engem?” Kellett a Húsvét csodája, hogy ismét öröm költözzön a tanítványok szívébe, amikor a Lélek által világossá lett a számukra, hogy nem az ő böjtjük, hanem a Mester halála és feltámadása az egyszeri és tökéletes engesztelés, az ő személyes, de az egész nép életéért is.

Sokak számára a hit, a keresztyén hit nem tűnik vidámnak. Sokan csak az előírásokat látják, sokan odáig jutnak, hogy a templomba mindig csak az ember füle mögötti vajat keresik. Emlékszem, egyik maglódi ifis szokása volt, hogy mindenféléről megkérdezte, hogy mi arról az egyház tanítása, mit lehet és mit nem, pedig Pál apostol ezt mondja: „Minden szabad nekem, de nem minden használ. Minden szabad nekem, de ne váljak semminek a rabjává.” (1Kor 6, 12) Sokak számára azonban nem áll másból a hit, minthogy az ember lelkiismeretét győzködik arról, hogy mennyire is bűnös, és alávaló. Ők azok, akik a Törvényig jutnak, a böjtökig, a parancsolatokig, a büntetésekig, és a haragvó Istenig. Vádol bennünket valaki, de az nem az Isten, hanem saját életünk, és rajta keresztül a Kísértő. Nem csoda, hogy boldogtalan az, aki ebbe a tükörbe néz, nem csoda, ha komorrá lesz, mert ez az egyik legjobb módszere a Gonosznak, hogy eltávolítson minket az Úrtól, azt éreztetve, hogy úgysem vagyok elég szép, elég jó. Péter és Júdás egyformán voltak bűnösök Jézus elárulásában, azonban csak Júdás fordult maga ellen, mert ő csak a haragot és a kilátástalanságot látta.

Azonban ott van az Evangélium, az örömhír, ami Péteré is volt. Van valami, ami csak a Krisztusban hívőké: akik felismerték Jézusban a Vőlegényt, aki új örömöt adhat az embernek! Ő az igaz öröm forrása, amin tényleg lehet örülni! Mert igen, olyanok vagyunk amilyenek, de Jézus, az Élő Isten Fia pont úgy szeret, ahogyan vagyok, az összes hibánkkal, gyengeségünkkel, örömünkkel, mindenünkkel együtt. Tudja, mi van bennünk, mert Ő teremtett minket is, tudja milyen az életünk, mert Ő is átélte és végigjárta mindannyiunk életét. Az Ő szeretetéért nem kell megküzdeni, nem kell kiböjtölni, Őt nem kell kiengesztelni.

Számomra az a legfelszabadítóbb, hogy nem kell Jézusnál szerepet játszani, hanem úgy lehetek vele, ahogyan vagyok! Nincs miért feszengeni, nincs ok arra, hogy visszahúzódjak, mert úgy is tud mindent. Amikor megértettem ezt, hogy Istennek én fontos vagyok, az valóban örömmel töltött el. Nem számon kért, nem kiosztott, nem próbált mássá tenni, hanem hívott és vezet egy úton. Én biztos vagyok benne, hogy a megtérés, a metanoia, azaz a gondolkodás megváltozása nem valami új, hanem az eredeti világlátás, egy Isten szerinti értelem és érzelem visszatérése, amelyet csak Krisztus öröme tud megtenni. Ezért lehet Ő az öröm forrása, ezért nem kell a tanítványnak böjtölni, sanyargatnia magát, mert vele van az Úr.

Így érthetőek meg Jézus szavai, amikor ezt mondja a farizeusoknak: „Senki sem varr foltot új posztóból régi ruhára, mert a toldás kitépne belőle, az új a régiből, és még csúnyább szakadás támadna. És senki sem tölt újbort régi tömlőbe, mert szétrepesztené a bor a tömlőt, s odalenne a bor is, a tömlő is; hanem az újbor új tömlőbe való.” Mert a régi út, ahogyan az ember próbálta Istent kiengesztelni nem ment, új módra volt szükség. S valójában nem Istent kell megbékéltetni magunkkal, hanem magunkat kell megbékéltetni Istennel, s ez az igazán döntő különbség: elhiszem-e, hogy Isten engem a végsőkig szeret, és hajlandó is elmenni a végsőkig. A réginek, a Törvénynek tehát meg van a maga szerepe, megmutatja, mi vagyok, mennyire nem vagyok szeretetre méltó, de az Új Szövetség öröme az, hogy ennek ellenére, mégis a Mennyei Atya szeretetében élek.

Szeretett Testvérek! Régi, a 286. számú énekünk sorait hadd idézzem: „Van örök kincsünk, becsesebb Nincs nála földön, égen. Az arany, ezüst, drágakő Csak por, ha hozzá mérem. Nem múlta felül semmi még, És nincs, ami felérje. Ez örök égi ajándék Az Isten szent igéje.” Isten Igéje testté, és örömünk forrásává lett! Becsüljük meg, és éljünk ezzel a drága kinccsel, mert valódi és örök boldogság forrása!


Ámen

Bhutáni tájkép


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése