„Ha
ellenben betöltitek a királyi törvényt az Írás szerint:
„Szeresd felebarátodat, mint magadat!” – helyesen
cselekesztek. De ha személyválogatók vagytok, bűnt követtek el,
és a törvény mint törvényszegőket marasztal el titeket. Mert
aki valamennyi törvényt megtartja, de akár csak egy ellen is vét,
az valamennyi ellen vétkezett. Mert aki ezt mondta: „Ne
paráználkodj!” – ezt is mondta: „Ne ölj!” Ha pedig nem
paráználkodsz, de ölsz, megszegted a törvényt. Úgy beszéljetek,
és úgy cselekedjetek, mint akiket a szabadság törvénye ítél
meg. Mert az ítélet irgalmatlan ahhoz, aki nem cselekedett
irgalmasságot, az irgalmasság viszont diadalmaskodik az ítéleten.”
(Jak 2, 8-13)
Szeretett Testvérek!
Az egyházi évnek van egy igen szép íve, mely
tulajdonképpen az élet útjának a leképeződése is egyben. Az év
első fele mintegy visszaemlékezés a Krisztus-eseményre, a második
felének témája, hogy mindez milyen hatást gyakorol mireánk,
Krisztus-követőkre Adventben visszavárjuk az Emberfiát,
karácsonykor megünnepeljük születését. A vízkereszti időben
pedig szépen bontakozik ki Jézus földi szolgálata. Böjtben
elindulunk a Golgota felé, majd a Nagyhét folyamán el is jutunk
odáig. Az ív csúcspontja nem más, mint a húsvét. Ezután a
mennybemenetel, és pünkösd, majd az utána a szentháromság
ünnepét követő vasárnapok következnek. Innentől kezdve tehát
a mi életünkben megjelenő Jézusról, mint feltámadottról van
szó. Ehhez tartozik hozzá az egyházi esztendő utolsó három
vasárnapjának is az üzenete, úgy mint ítélet-, reménység-, és
örök élet vasárnapja. A mai vasárnappal, ítélet vasárnapjával
kezdődik el a karácsony böjtje.
Jakab apostol szavai figyelmeztetnek, de ugyanakkor
bátorítanak is bennünket:
- A Törvény megítél
- A Törvény betöltése a szeretet – a Törvény megszegése a szeretetlenség
- A Törvény szabadsága az irgalmasság
A Törvény megítél. Nem
tudjuk mikor kerül rá sor, de a teremtett világra ítélet vár.
Mert királyi törvény, az Úr törvénye kormányozza azt. A világ
számára az ítélet napja valami egészen rettenetes eseményként
jelenik meg a köztudatban. Bizonyára emlékszünk még a tavalyi
advent őrületére, a 2012. december 21-re várt világ végével
kapcsolatban, amelyet a maja indiánok naptárából következtettek
ki tudósok. Ahogyan az lenni szokott rengetegen pánikba estek.
Sokan mindenféle praktikákat kezdtek tanulni, hogy túléljék a
világvégét. Bunkereket ástak, atombiztos óvóhelyeket építettek
a kertjeik végében, mások kiköltöztek lakatlan vidékekre –
hátha ott nem lesznek Isten szeme előtt? –, megint mások kezdték
eladni mindenüket, egyesek saját maguk ellen fordultak... Még
mozifilm is készült arról, mi lesz ha egyszer tényleg ránk
szakad az ég. Nagyon jó marketing fogás az emberek félelmével
játszani, de vajon miért?
Miért félünk annyira az Úr ítéletétől? Miért
rezzen össze szinte mindenki, ha meghallja ezeket a szavakat, hogy
apokalipszis, armageddon, utolsó ítélet? Kissé kifordítva régi
szlogent: a hiba az ön készülékében van. Mintha a lelkiismeret
lenne a háttérben. Ő tehát a „bűnös”? Valahol, mélyen
legbelül érezzük, hogy nem teljesen olyanok vagyunk, mint ami a
felszínen van. Akár egy jéghegy: az igazi féltett titkok ott
vannak, tornyosulnak a vízszint alatt. Mennyi mindent hordozunk,
amit jó volna eltüntetni, nem csak palástolni! Mennyi minden akar
bennünket lehúzni a mélybe! Mennyi minden tesz bennünket belül
fagyossá, rideggé! Ezért félünk az ítélettől, mert akkor
minden napvilágra kerül, ahogyan a Zsidókhoz írt levélben is
olvassuk: „ Mert Isten igéje élő és
ható, élesebb minden kétélű kardnál, és áthatol az elme és a
lélek, az ízületek és a velők szétválásáig, és megítéli a
szív gondolatait és szándékait. Nincsen olyan teremtmény, amely
rejtve volna előtte, sőt mindenki mezítelen és fedetlen az ő
szeme előtt. Neki kell majd számot adnunk.”
(Zsid 4, 16-17)
Mezítelenség. Már az emberiség hajnalán, még ott
az Éden kertjében megjelenik, méghozzá a bűnbeesés
következményeként. A Kísértő rászedve az embert, jó és rossz
tudója lett ugyan, de ugyanakkor istentelenül mezítelen és
kiszolgáltatott is lett. Azóta van zavarba az ember az Úr előtt,
hiába az a bizonyos fügefa levél...
Az Úr igéje, a Törvény, bizony megítél. Ezért is
hívjuk a lélek tükrének a Tízparancsolatot, amelyben minden
tettünk, s annak következménye meglátszik. Ezt írja Pál
apostol: „Tudjuk pedig, hogy amit a törvény
mond, azt a törvény alatt élőknek mondja, hogy elnémuljon minden
száj, és az egész világot Isten ítélje meg. Mert a törvény
cselekedeteiből nem fog megigazulni egyetlen halandó sem őelőtte.
Hiszen a törvényből csak a bűn felismerése adódik.”
(Róm 3, 19-20)
Egyszer eljön az idő, amikor Isten megállítja a
világot, összegyűjti, megítéli. Az apostolok idejében is már
közeli volt, de a mi időnkben bizony még közelebb vagyunk hozzá.
Ezért advent a keresztyén ember élete: várja, hogy mikor Jön
vissza az Úr. Régi, szép, adventi énekünk első versszaka
ismert: „Várj,
ember szíve, készen, Várd Isten Harcosát, Ki üdvösséged
lészen, És békességet ád. Fényt, éltet hozva jő, Megtört az
ősi átok, Kit vágyakozva vártok, Betér hozzátok ő.”
Vagy ahogyan Luther Márton írta a Wittenberg-i
vártemplom kapujára kifüggesztett 95 tétele közül az elsőben:
„Amikor
a mi Urunk és Mesterünk azt mondta: "Térjetek meg", azt
akarta, hogy a hívek egész élete megtérés legyen.”
Erre hív bennünket a Törvény segítségével az Úr, míg tart a
kegyelmi idő, hogy felismerjük, a magunk erejéből valóban csak a
félelmetes ítélet vár ránk. De látjuk, hogy a törvényt nem
tudjuk betartani, hanem be kell azt tölteni.
A Törvény betöltése a
szeretet, megszegése a szeretetlenség. Mert
Isten önfeláldozó szeretete által kaptunk szabadulást. Pál
apostol csodálatosan ír erről az 1Kor 13-ban: „Ha
emberek vagy angyalok nyelvén szólok is, szeretet pedig nincs
bennem, olyanná lettem, mint a zengő érc vagy pengő cimbalom. És
ha prófétálni is tudok, ha minden titkot ismerek is, és minden
bölcsességnek birtokában vagyok, és ha teljes hitem van is,
úgyhogy hegyeket mozdíthatok el, szeretet pedig nincs bennem: semmi
vagyok. És ha szétosztom az egész vagyonomat, és testem
tűzhalálra szánom, szeretet pedig nincs bennem: semmi hasznom
abból.” (1Kor 13, 1-3) Pál és Jakab nem
pusztán az emberi szeretetről beszélnek, nem valami felvilágosult
humanizmusról. Annál sokkal többről, arról a szeretetről,
amellyel bennünket szeret az Atya, ez az agapé.
Ennek a mélységét átélni nem lehet a Passió drámája és a
húsvét csodája nélkül. Ez az isteni, önmagát teljességgel
odaadó szeretet tudja csak betölteni a törvényt!
A mi tetteink tehát önmagukban nem érnek semmit, ha
az alapja nem ez a fajta ős-szeretet. Ahogyan Augustinus, a
késő-ókori egyházatya mondta: „Szeress,
és tégy amit akarsz.” Mert aki részesült
benne az nem fordul önmagába, hanem „örök
életre buzgó víz forrásává lesz benne.”
(Jn 4, 14b) A világ többé már nem lesz ugyanolyan, hanem
meglátjuk a másikban is a megváltásra szorulót, az elveszettet,
akinek szüksége van arra, hogy megtalálja őt is a Jó pásztor.
Épp ezért figyelmeztet az apostol, hogy Istent féljük
és szeressük, ahogyan ő félt és szeret bennünket. Akkor élünk
az Ő tetszésének megfelelően. Ahogyan felüti a fejét az
önzőség, a saját magam előtérbe helyezése, már borul a
szeretet, s máris ítéletet hozunk a saját fejünkre. Jó volna az
apostol szavait meghallani mindenkinek, aki csak a saját
előmenetelét, saját érdekeit nézi. Hiszen az ige világosan
megmutatja: ha csak egy törvény ellen vétkezünk, már megszegtük
valamennyit. „Mindenki vétkezett, és
híjával van az Isten dicsőségének.”
(Róm 3, 23) De az Úr irgalmából van esély, hogy ne az ítélet
törvénye, hanem a szabadság törvénye szerint mérjen meg
bennünket a Mindenható.
A Törvény szabadsága az
irgalmasság. „Mert
az ítélet irgalmatlan ahhoz, aki nem cselekedett irgalmasságot, az
irgalmasság viszont diadalmaskodik az ítéleten.”
Itt nem pusztán a mi irgalmasságunkról van szó, hanem annak a
gyökeréről, ami Krisztus Urunk irgalma. „Szeret
az ÚR, azért nincs még végünk, mert nem fogyott el irgalma.”
(Jsir 3, 22) Sokkal nagyobb ereje van az Úr irgalmának, mint
ítéletének. Így aztán nem a megmérettetésé az utolsó szó,
hanem a szereteté, mely közel hajol mindannyiunkhoz.
Egyrészről „Félelmetes dolog az élő Isten kezébe
esni.” (Zsid 10, 31), másrészről ugyanez a kéz formált
bennünket, s tart meg nap mint nap mindenféle baj között. Ez az Ő
irgalmának biztos jele. De a legfőbb az a két kitárt tenyér,
amely a kereszten feszült felénk! Feltámadott Urunk irgalmából
nyertünk szabadságot mindentől, ami itt bennünket leláncol, hogy
már ne a Törvénynek, hanem Krisztusnak éljünk, s vallhatjuk Pál
apostollal együtt: „Mert én meghaltam a
törvény által a törvénynek, hogy Istennek éljek. Krisztussal
együtt keresztre vagyok feszítve: többé tehát nem én élek,
hanem Krisztus él bennem; azt az életet pedig, amit most testben
élek, az Isten Fiában való hitben élem, aki szeretett engem, és
önmagát adta értem.” (Gal 2, 19-20)
Szeretett Testvérek! Szabadságra vagyunk elhívva,
arra, amelyet az Irgalom Atyja készített számunkra. „Áldott
az Isten, a mi Urunk Jézus Krisztus Atyja, az irgalom Atyja és
minden vigasztalás Istene, aki megvigasztal minket minden
nyomorúságunkban, hogy mi is megvigasztalhassunk másokat minden
nyomorúságban, azzal a vigasztalással, amellyel az Isten vigasztal
minket. Mert amilyen bőséggel részünk van a Krisztus
szenvedéseiben, Krisztus által olyan bőséges a mi vigasztalásunk
is.” (2Kor 1, 3-5)
Ámen
Michelangelo Buonarroti - Ádám teremtése (részlet)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése