ERŐS VÁR A MI ISTENÜNK! Szeretettel köszöntünk gyülekezetünk honlapján!

2014. március 9., vasárnap

Igehirdetés - Böjt 1. vasárnap Lk 9, 38-45

Egy ember így kiáltott a sokaságból: „Mester, kérlek, tekints a fiamra, mert ő az én egyetlenem. Időnként valami lélek ragadja meg, és hirtelen kiáltozni kezd, rázza őt és tajtékzik, és nehezen távozik tőle, miután meggyötörte. Megkértem tanítványaidat, hogy űzzék ki, de nem tudták.” Ekkor Jézus így szólt: „Ó, hitetlen és elfajult nemzedék, meddig leszek még veletek, és meddig szenvedlek még titeket? Vezesd ide a fiadat!” Még feléje tartott a fiú, amikor leteperte az ördög és megrázta. Jézus azonban ráparancsolt a tisztátalan lélekre, meggyógyította a gyermeket, és visszaadta az apjának. Ekkor mindnyájan elámultak az Isten nagyságán. Amikor mindnyájan csodálkoztak azon, amit tett, ezt mondta tanítványainak: „Jegyezzétek meg jól ezeket a szavakat: az Emberfia emberek kezébe adatik!” De ők nem értették ezt a kijelentést, mivel el volt rejtve előlük, hogy fel ne fogják. És féltek őt megkérdezni a kijelentés értelméről.” (Lk 9, 38-45)

Szeretett Testvérek!

A Ben Hur című film, bár igen hosszú film, és a mai szemnek talán egy kicsit vontatottnak is hat, de az tagadhatatlan, hogy egy filmtörténeti gyöngyszemről van szó. A film egy Jézus korában, Jeruzsálemben élő előkelő zsidó ifjúról szól, aki egy hamis vád alapján rabszolgasorba kerül, s ezzel együtt mindenféle nehéz helyzetekbe, de végül az utolsó képkockákon találkozik Jézussal – aki egyébként időről-időre felbukkan a film során. Telis-tele híres, és sokat idézett jelenetekkel, mint a fogat-verseny, de én most a gályás jelenetre szeretném emlékeztetni a Testvéreket. Az ókori evezős gályák igazi csúcsfegyvernek számítottak, hiszen gyorsak voltak, erősek, és ha fújt a szél, hanem: be lehetett őket vetni. Ugyanis volt vitorlájuk is, de a hajó fedélközében, több sorban evezők sorakoztak (24-26 db), amiket rabszolgák húztak (4-5 fő/evező), ütemre. Embertelen munka lehetett, olyannyira, hogy még a késő középkorban is még büntetésként alkalmazták a gályarabságot. Gondoljunk csak az ellenreformáció idején gályarabságra ítélt protestáns lelkipásztorokra. Tehát a gályát hajthatta a szél is, de emberek sokaságának megfeszített ereje is.

De miként kapcsolódik egy római gálya az imént hallott igeszakaszhoz? Vannak dolgok, amihez kevés az emberi „ész, erő, s oly szent akarat” – a Szózat sorait idézve –, amikor hiába minden jó szándék, és praktika, egyszerűen nem úgy működnek a dolgok, ahogyan kellene. Mintha gályáznánk úgy, hogy valaki elfelejtette felhúzni a horgonyt. Feszül az izom, a mellkas, s minden ín, de mind hiába, meg sem mozdul. Ez történt a tanítványokkal is ebben a történetben.
Ám, hogy értsük, s átéljük a helyzet drámai mivoltát, kicsit vissza kell lapozni a Szentírásban, hogy milyen események előzik meg mindezt. Lukács írása szerinti evangélium kilencedik fejezetének elején Jézus kiküldte a tizenkét tanítványt, hogy menjenek el és hirdessék Isten országát és gyógyítsanak Galilea szerte, és ő „erőt és hatalmat adott nekik minden ördög felett, és a betegségek gyógyítására” (Lk 9, 1). A tanítványok átélhették milyen nagy és csodálatos hatalom az Úré. Majd ott lehettek az ötezer ember megvendégelésének csodájánál, ahol két halból és 5 kenyérből ötezer ember lakott jól, s még tizenkét teli kosár maradék gyűlt össze. Péter vallástételéről is itt olvasunk. Jézus először szól a reá váró sorsról, s arról mivel jár az, ha Krisztus útját követni kell. De itt olvasunk Jézus megdicsőüléséről is, amely Péter, Jakab, és János szeme láttára történt egy hegyen, ahol megjelent Mózes és Illés, s beszélgettek Jézus életének kimeneteléről. S elhangzott a mennyei szózat: „Ez az én Fiam, akit kiválasztottam, reá hallgassatok!” (Lk 9, 35) A tanítványok csupa jó és felemelő élmény részesei lehettek. Talán magabiztosnak érezték magukat, hiszen felívelő pályán voltak, minden sikerült nekik, sőt. S erre egyszer csak beüt a krach! Megtörténik az, amire nem számítottak. Egy pillanat alatt ott álltak tehetetlenül és értetlenül.

Mi lehetett a hiba? Hol csúszott be a gépezetbe az a bizonyos homokszem? Nem véletlen, hogy böjt első vasárnapján ez az ige kerül, Krisztus mai tanítványai elé. A böjt lényege, hogy meglássam magamban az embert, mint a tökéletlent, az elesettet, a megváltásra szorulót, aki egyedül tehetetlen. Ahogyan a mai vasárnap zsoltára is hangzik: „Ha kiált hozzám, meghallgatom, vele leszek a nyomorúságban, kiragadom onnan, és megdicsőítem őt. Megelégítem hosszú élettel, gyönyörködhet szabadításomban.” (Zsolt 91, 15-16) fel kell ismernünk, hogy nyomorúságban vagyunk, de van Aki ki tud ragadni onnan. Ő nem más, mint az emberré lett Isten. „Mert nem olyan főpapunk van, aki ne tudna megindulni erőtlenségeinken, hanem olyan, aki hozzánk hasonlóan kísértést szenvedett mindenben, kivéve a bűnt.” (Zsid 4, 15) – olvassuk a Zsidókhoz írt levélben, ahogyan hallhattuk is az oltár előtt felolvasott óegyházi lectioban (Mt 4, 1-11) Jézus megkísértését.

S itt kapcsolódunk a gályához. A tanítványok elszámolták magukat. A saját erejükből, a saját tehetségükből, a saját jó szándékukból – amihez nem fér kétség – próbálták segíteni azon a szegény ifjún. Gályáztak: emberi észből, erőből, szent akaratból próbálták megoldani azt a problémát, amihez mindez kevés. Keservesen kevés. Jézus csak egy kicsit ment tőlük távol, talán néhány órára csupán, ám ez is elég volt a megszégyenüléshez, a horgony beakadásához. Ezért fakadt ki Jézus nem épp hízelgő szavakkal: „Ó, hitetlen és elfajult nemzedék, meddig leszek még veletek, és meddig szenvedlek még titeket?” De ne tévedjünk, nem csupán a tizenkettőnek, s nem csupán az ott álldogáló tömegnek szólt ez, hanem a mindenkori embernek, a mindenkori tanítványnak, így minekünk is.

Hányszor vagyunk mi is, mint egyénként, mint gyülekezetként, mint egyházként így! Hányszor akarjuk magunk megoldani olyasvalamit, amiről tudva tudjuk, hogy kevesek vagyunk hozzá, de mégis belevágunk, ahogyan mi látjuk jónak. És mi az eredmény? Tudjuk jól...

Vannak olyan helyzetek, ahol Krisztusra van szükség, ilyen az üdvösségünk kérdése, a szabadulás kérdése: ki az úr az életemben, a kísértő vagy Isten? Az Ige nélkül nem lehet megjavulni, nem lehet szabadulni, nem lehet félelmet űzni, nem lehet sebet kötözni, de még egyházat sem lehet építeni! Mert Isten Igéjét, mint testé lett, most is valóságos, ható ERŐT, ha kiiktatjuk, vagy nem vesszük komolyan, hogy ez valóságos, ez működik, akkor az kudarc. Rossz úton járunk, ha Krisztus-követésünk közepette nem Krisztuson tájékozódunk. Ha magunk erejéből húzzuk az evezőt, akkor csak belefáradni tudunk. De úgy, ha RÁ figyelünk, észrevehetjük, hogy fúj a szél, a Szentlélek szele.

Lehet, hogy sokszor tűnik úgy, hogy nem működik az Ige. Hallgat az Úr, nem küld lelket! Olyanok vagyunk ilyenkor, mintha egy tikkasztó nyári napon állnák a Balaton partján, és a szél meg se rebben. De ha benézünk a vízre, láthatjuk amint mégiscsak van valami szellő, hiszen kis fehér háromszögek futnak keresztül-kasul a tavon: kis vitorlások. Hát, hogy van ez: nincs szél, aztán mégis? Nem mi döntjük el, hogy az isteni szél mikor jön, mikor megy, de arra reménységünk van, hogy jelen van, közöttünk van, fúj, csak kell vitorla! Fel kell húzni a vitorlákat, a megfelelő irányba állítani, hogy a szél belekaphasson és vihessen bennünket. Isten hív, de kell a mi fülünk is, hogy meghalljuk a hívást, és kövessük.

Ezért van a böjt az egyházban. Nem azért, hogy ne bálozgassunk, meg együnk kevesebbet. Hanem azért, hogy megértsük, nem lehet Isten országába önfejűen bejutni. Hanem fel kell ismerni, hogy hányadán vagyunk magunkkal, egymással, de legfőképpen az Úrral. Komolyan vesszük-e, hogy az Úr ad erőt mindenhez, ami csak egy emberre várhat? Ez a böjt nagy kérdése, de egyben egész keresztyén mivoltunk kérdése is.

Mi a bizonyíték? Az, hogy Jézus nem csak beszélt, és ígérgetett, hanem amit mondott, s amit a tanítványok nem értettek igazán, az valóban beteljesedett: az Emberfia valóban emberek kezébe adatott. De azért történt, hogy Isten világossá tegye, hogy sehol máshol nem lelhet az ember szabadulást Krisztuson kívül.

Valahol hihetetlenül drámai ez a mondat: „az Emberfia emberek kezébe adatik!” Az ember, aki erőtlen és gyenge, mert nem tud megszabadítani senkit valójában, az elég erős ahhoz, hogy Istenre kezet emeljen. S mégis, Isten így látta jónak: „ Isten „erőtlensége” erősebb az emberek erejénél.” (1Kor 1, 25) Ezt érdemes forgatni a szívünkben.

Szeretett Testvérek! Elindulva a böjti úton Krisztussal a kereszt felé, ne mi akarjunk evezni, hanem lássuk meg a mi erőnk fogytát, s tanuljuk meg befogni, de inkább befogadni Isten Lelkének szelét, hogy ne gályázás legyen a hitünk, hanem valóban egy igazi, életformáló út.

Ámen

Római gálya


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése